تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - از ادبیات شفاهی ، افسانه ها و روایات تا سبک کنونی زندگی مردم
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

از ادبیات شفاهی ، افسانه ها و روایات تا سبک کنونی زندگی مردم

شنبه 29 آبان 1395

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


از ادبیات شفاهی ، افسانه ها و روایات تا سبک کنونی زندگی مردم

در جامعه ای که هزاران صفحه نوشته را کسی نمی خواند امٌا حرفی با چندبار تکرار باز هم تکرار و تکرار اندر تکرار می شود ؛ و شیوه تفکٌر تا سبک زندگی آن جامعه را می سازد بیگمان ادبیات شفاهی بر ادبیات کتبی غلبه دارد .
معولا" ادبیات شفاهی را مقدمه ی ادبیات کتبی می دانند و برخی تا آنجا پیش می روند که سلطه ی ادبیات شفاهی بر ادبیات کتبی در یک جامعه  را نوعی عقب ماندگی آن جامعه معرفی می کنند ؛ و فراگیر شدن ادبیات کتبی را دلیلی بر سازمان یافتگی و پیشرفت جامعه .
تبدیل تمام ادبیات شفاهیِ یک جامعه به ادبیات کتبی و بنابر این تحریک تحولِ آن جامعه به سوی پیشرفت اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار است .
آرش کمانگیر که بود ؟
مستند سازی ها خود نیاز به اسناد و مدارکی دارند که باصطلاح وجود خارجی ندارند . 
از اینجاست که ادبیات شفاهی اعتبار بسیار کمتری نسبت به ادبیات کتبی دارد و از نظر بسیاری از دانشمندان بزرگ علم تاریخ و جامعه شناسی جهان بی اعتبار است . منطق ندارد ! ؛ و گاه حتی منبع باصطلاح خرافات و مستوجب انهدام به شمار می رود غافل از آنکه به احتمال قریب به یقین اگر افسانه ای را از میان بردارند افسانه ی دیگری جایش را می گیرد ؛ چرا که احتمالا" هر جامعه ای نیاز به ا فسانه و به ویژه افسانه هائی حماسی دارد .
یک افسانه ی تاریخی چه بسا کوچکترین حقیقت و بنابر این کمترین منطقی نداشته باشد ؛ حاصل دل است ، خواست دل و احساسات انسانی و بنابر این دارای یک منطق وجودی .منتهی حدٌ و مرز بین مثلا" افسانه و تاریخ می بایست شناخته شود :
تاریخ ، اگر درست و مستند نوشته شده باشد ، علم به گذشته ی جوامع است ؛ امٌا
سرگذشت هائی که در اصل به صورتی شفاهی به ما رسیده اند به افسانه می مانند و گاه از اعتقادات مردم .

نظرات() 
How much can you grow from stretching?
سه شنبه 17 مرداد 1396 05:33 ب.ظ
Thanks for any other informative blog. Where else could I am getting that kind of info
written in such a perfect approach? I have a undertaking that I am
simply now working on, and I have been at the glance out for such information.
What causes pain in the Achilles tendon?
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:38 ب.ظ
First of all I would like to say awesome blog!
I had a quick question that I'd like to ask if you don't mind.
I was curious to find out how you center yourself and clear your thoughts before writing.
I've had a tough time clearing my thoughts in getting my ideas out
there. I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to
15 minutes are lost simply just trying to figure out how to
begin. Any ideas or hints? Appreciate it!
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 07:03 ب.ظ
I think this is one of the most significant information for me.
And i am glad reading your article. But should remark on few general things, The site style
is wonderful, the articles is really great : D.
Good job, cheers
sahar
یکشنبه 30 آبان 1395 01:28 ب.ظ
سلام مطلبت واقعا قشنگه خسته نباشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :