Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

تاریخ مردم شناسی در ایران( 26 ) – 2 . روش و فنون مردم شناسی

چهارشنبه 6 دی 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

 

تاریخ مردم شناسی در ایران( 26 ) – 2 .)

آغاز انتشار مطالبی در باره

روش مردم شناسی

در ایران ، به زبان فارسی

(1340 )

 

فنون روش مردم شناسی

1 – ابتدا باید وسایل ورود بدون دغدغه و مورد پذیرش پژوهشگر مردم شناسی به ایل ، روستا ، یا بطورکلٌی جامعه کوچک و نسبتا" کوچک و محدود مورد مطالعه ی مردم شناس فراهم آید تا مثلا" مردم مربوط ، بخصوص تحت تاثیر برخی از شایعه پرا کنان ، ماجرا جویان و حتی باجگیران آنان را با مامور دولت یا جاسوس فلان کشور خارجی و .... اشتباه نگیرند و پذیرای آنان شوند .

2 – مردم شناس باید چنان رفتار کند که مطلوب جامعه مورد مطالعه واقع شود و وی را از خود بدانند ؛ از جمله :

-       در تمام امور زندگی ایشان مشارکت کند .

-       ازایشان بخواهد که سبب هر گفتار و رفتار خود را برای وی شرح دهند

-       در هر جشن و سوگواریی شرکت کند ، یا تا آنجا که لازم باشد شرکت کند

-       منابع مطالعاتی خود را متعدد کند و با باصطلاح سؤال پیچ کردن یکی – دو نفر آنان را بستوه نیاورد

-       و....

3 – چه بهتر که از ابتدا به ترسیم نمودار خویشاوندی جامعه همٌت کند و شجره نسب هر خانواده را تا چهار – پنج پشت بشناسد ، و برای این عمل موقعی مناسب را اتخاذ کند .

4 – اولویت بیشتر با مطالعات توصیفی است ؛ یعنی :

-       ترسیم و توصیف شکل روستا و خانه ها

-       جریانات زندگی اقتصادی

-       و آنچه که مربوط به سازمان اجتماعی و روابط اعضاء با یکدیگر می شود به بعد از این امور موکول شود .

 

مشخصٌات مردم شناس

1 – مردم شناس باید با مردم مورد مطالعه به مهربانی و همدلی و همزبانی رفتار کند ، با آنان به مباحثه نپردازد ، احترام هریک را نگهدارد ، اطلاعات زندگی خصوصی هریک را در دسترس دیگران قرار ندهد ، نام و نشان اطلاع دهندگان رت فاش نکند ، رازدار و شکیبا باشد .

2 – بتواند در آن واحد از چندین روش مطالعاتی در مطالعه اوضاع اقتصادی ، اجتماعی ، معتقدات ، زبان و لهجه و ... آن جامعه استفاده کند ؛ چون روش هریک از این موضوعات با دیگری متفاوت است ؛ و به علاوه ضمن مطالعه متوجٌه اولویت موضوعات و طبقه بندی موضوعات مورد مطالعه و اولوینبندی آنان می شود .

3 – حسٌاس و دقیق باشد .

 

فنون اساسی

1 – سر شماری جمعیت ، تعداد خانه ها و نحوه استفاده از هریک از بخش های خانه ها ، دام ها ، پرندگان و لوازم خانگی مورد استفاده ؛ عکس ، طرح و تهیه ماکتی از آنها .

2 – مورفولوژی محل . مثلا: بامشاهده تصویری از شکل تهران میتوان مشاهده کرد که از چه لحاظ و تا چه حدٌ جنوب شهر تهران از شمال آن شهر فقیر تر است .

3 – شجرت النسب : نام رئیس خانواده ، همسر و فرزندان وی ، جنس و سنٌ آنان ، محل سکونت هریک . نام و سنٌ پدر و مادر و خواهران و برادران رئیس خانواده با مشخصات کاملشان .

مطالعه شجرت النسب یا دودمان نامه دارای چند فایده است ؛ از جمله :

مطالعه ی شجرت النسب یا « دودمان نامه » سه فایده اساسی دارد :

یک – یاختار خانواده ، خویشاوندی و دودمان را نشان می دهد

دو – ترکیب عناصر قدیم و ترکیب عناصر جدید ، و تحول و تفاوت بین آنها را نمودار می سازد

سه – مطالعه ای جمعیتی ( دموگرافیک ) است .

  • علیرضا آیت اللهی : اصل این نوشته در سال تحصیلی 1346 – 1347 از کتاب روش مردم شناسی اقتباس ، تلخیص و تحریر شده است و اینک نیز آنجنان که باید و شاید مورد ویرایش نبوده است 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :