Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

آیا مردم شناسی علم عجایب و غرایب است ؟

دوشنبه 7 اسفند 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

 

یاد بود هفتمین سال فقدان دکتر محمود روح الامینی - 1


آیا مردم شناسی علم عجایب و غرایب است ؟

 

امور و مسائل ، پدیده ها ، یا در واقع عقاید و آداب و عادات و رسومی که باصطلاح عجیب و غریب خوانده می شوند را در قلمرو انسان شناسی و مردم شناسی خوانده اند و شاید بیش از همه ، بخصوص در ایران قبل از انقلاب ، از اواسط حکومت قاجاریان ، مطبوعات ادواری به این امر دامن زده باشند .

عجیب هر آنچیزی است که ما را به شگفتی وادارد .

غریب هر آنچیزی است که متفاوت با عادت عمومی ما باشد

بنابر این اگرچه معمولا" این دو اصطلاح را مترادف و با یکدیگر می آورند ؛ امٌا به نظر دکتر محمود روح الامینی (1) عجایب جزو مردم شناسی به شمار نمی روند حال آنکه عقاید ، عادات و آداب و رسوم و سنت غریب یا متفاوت با آنچه ما داریم نفس مردم شناسی را شکل می دهند .

در زبان فارسی معمولا" عجیب به آن چیز یا امری می گویند که « نه مثل دیگران » یا در واقع « نه چون چیزها یا امور همقطار و همردیف خود » بوده باشد و در اینجا تفاوت آنرا با غریب دشوار می سازد . لذا بیشتر صفت عجیب شامل اموریا پدیده هائی می شود که با منطق فاصله داشته باشند ؛ مثلا" در دنیای حاضر واپسگرایانه باشند ، مورد سخره و انتقاد باشند ؛ و نمونه بارز آنها شاید قدیم تر و بیشتر در کتاب « کلثوم ننه » از دوره صفویان ، نوشته آقا جمال خوانساری ، آمده است .

در این مورد اگر این عجیب نزد یک مردم متداول باشد ، مثلا" این اعتقاد که « مریضی فلان زیبا در اثر چشم زخم زدن به اوست و اگر تخم مرغی را به نیٌت چشمِ چشم زخم زننده محکم به دیوار بکوبند بیماری کودک مرتفع می شود » ( نوعی سحر و جادو ) ، این عجیب در عین حال غریب است ، و مورد مطالعه مردم شناسی نیز می شود . امٌا اگر در فلان محل یکنفر درفشی را از یکطرف بدن خود داخل و از طرف دیگر بدنش خارج می کند بدون اینکه صدمه ای ببیند یا در فلان روستا یکنفر لامپ فلورسنت را میجو و میبلعد ... این امر عجیب یک « استثناء » است ؛ بین یک مردم قاعده نشده است ؛ و بنابر این موضوع مطالعه مردم شناسی محسوب نمی شود .

موضوعات عجیب استثنائی به دلیل جلب توجٌه مطالعه گران و بطور کلٌی عموم همیشه از ابزار مطبوعات بوده اند و گاه باشتباه توسط مردم شناسان جوان به عنوان موضوع و مطالعه ای مردمشناختی معرفی شده اند .

(1)یک تفاوت اساسی دکتر محمود روح الامینی با اکثرر همقطاران خود تاکید وی بر ادبیات بود که خود در آن تخصصی داشت و از سوابق فعالیتهای ادبی ( نویسندگی و سُرایش شعر ) در آن بهره می گرفت . 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :