تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - نوروز و نوعی اقتصاد مقاومتی (3) . آجیل عید . اقلامِ آجیل . کشمش
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

نوروز و نوعی اقتصاد مقاومتی (3) . آجیل عید . اقلامِ آجیل . کشمش

یکشنبه 20 اسفند 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


نوروز و نوعی اقتصاد مقاومتی (3) . آجیل عید . اقلامِ آجیل . کشمش


نه فقط یزد ، از کاشمر گرفته تا ملایر و تاکستان قزوین  به حدٌی به انگور وابسته بوده اند که فرهنگ و سبک زندگی برخی از این نواحی را می توان « فرهنگ انگور » نامید .

تا اواخر دوره مشروطیت ، قند و شکر چندان جائی در ایران ، بخصوص شهرستانهای مقتصد این کشور ، نداشته است . شیرینی سازی بنا به شهد انگور و گاه نیز شهد توت صورت می گرفته است . شیرینی سازی در یزد ( تهیه حلوا ارده – حلواتقتقک یا حلوا کنجدی – حلوا آردک – حلوا توتک – حلوا برنج – تا پالوده یزدی ... ) در مغازه ها و کارگاه های « حلوائی » با کاربرد شیره انگور بوده است ؛ و انگور شاید نه تنها یکی از میوه ها ، بلکه یکی از خوراک ها ( نان و پنیر و انگور به عنوان شام شب ، و گاه صبحانه ) ی اصلی مردم یزد بوده است .

به این ترتیب جایگاه کشمش در بین محصولات انگور همین جایگاه امروزی آن نبوده است . با این وجود کشمش به حدٌ کافی در چارچوب خودکفائی محلٌی تولید می شده است ؛ و این تولید چندان تخصصی ، یعنی در محل های خاص ( مثل کاشمر امروز ) و از تاک های خاص انگور کشمشی ، نبوده است ؛ بلکه غالبا" انگور اضافه بر مصرف به صورت غذا ، و تهیه سرکه و شراب ، و فروش ، را در محلی به دور از آفتاب به بند کشیده ، دود داده تبدیل به کشمش می کرده اند ؛ و از زمانی بیشتر در ارتقاء مرغوبیت کشمش تولیدی کوشیده اند که صادرات کشمش به خارج از کشور تقریبا" فراگیر شده است .

در یزد ، کشمش نیمی از اهالی شهر از بازار تعبیه می شده و چندان با حقٌ انتخابِ خریدار نبوده است ؛ و بقیه نیز از تولید خانوار یا هدیه خویشان و همسایگان و نهایتا" تهیه از ران معاملات پایا پای با سایر کالاها بوده است . با اینهمه در دهه های 1340 و 1350 گفته می شد که کشمش شهری ، حاصل تاکستانهائی که در شهر یزد و روستاهای حومه ی آن چون امیر آباد ، کوچه بیوک ، سردوراه ، خرمشاه ، و...به صورتی بسیار متعدد وجود داشت ، شیرین تر ، خوش رنگ ( روشن ) تر ، و مطلوب تر بوده است .

در دهه های 1340 و 1350 مصرف اصلی کشمش به صورت آجیل بود ( و از حدود سالهای 1340 – 1342 مصرف آن در کشمش پلو نیز متداول شد . خریدار پس از مشاهده رنگ و شکل ظاهر و اندازه کشمش چند دانه از آن را می چشید و اگر مرغوب می دید ، شاید با چانه زدن بر سر قیمت ، می خرید .

یزد در کشمش خود کفا و حتی صادر کننده بود .

کشمش مرغوبتر از کشمش یزد چون کشمش سبز کاشمر به ندرت در آجیل یزدیهای مقتصد و متعصب به محصولات شهر خود ، پیدا می شد مگر در معدودی از خانه های اعیان یزد و بخصوص رؤسای ادارات .


نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :