تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - یا علی گفتی که در مانی به فریادت رسم . یا علی ، درمانده ام ! مولا ! بفریادم برس
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

یا علی گفتی که در مانی به فریادت رسم . یا علی ، درمانده ام ! مولا ! بفریادم برس

جمعه 10 فروردین 1397

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

 

                 یا علی ، گفتی که درمانی به فریادت رسم                               

یا علی ، درمانده ام ! مولا ! بفریادم برس


علی ، نماد ناجی : فریاد رس

در فرهنگ ما ایرانیان نیز ما نند سایر فرهنگ های جهان شخصیت ها یا باصطلاح ابر شخصیتهائی وجود دارند که سمبل یا نمادِ یک صفت یا خصیصه معرفی شده اند :

کوروش بزرگ سمبل بزرگی و بزرگواری است

کیکاووس ، سمبل بزرگی و امٌا تکبٌر و بلند پروازی

سیاوش ، سمبل قربانی بودن ؛ و به نوعی مظلومیٌت

جمشید ، سمبل وحدت ملٌی است

کاوه آهنگر ، سمبل دادخواهی و انقلاب در راه حقٌ مردم

ضحٌاک ، سمبل بیدادگری

انوشیروان ساسانی سمبل عدالت

و.... که همه ی ایشان کمتر به یاد ما می آیند و بیش از ایشان امروز امام حسین (ع) به عنوان ظلم ستیز بزرگ ، امام حسن (ع) به عنوان کریم یا بخشنده ؛ و بخصوص امام علی (ع) به عنوان ناجی یا فریاد رس مطرح شده اند :

دعا :

این بیت شعر را لابد همه و آنهم چندبار و چندین بار شنیده ایم :

یا علی گفتی که در مانی به فریادت رسم

یا علی ، درمانده ام ! مولا ! بفریادم برس

از اساس دینی این اعتقاد که بگذریم به فلسفه ی اعتقادی – مردمی آن می رسیم که اعتقاد به فریاد رسی امام علی را ( لابد تجربه کرده ) پذیرفته اند ؛ و در این حیطه مردم به دو گروه تقسیم می شده اند :

گروه معدود نخست که علی اللهی نامیده شده اند

شفاعت :

گروهی بسیار کثیر ( شیعه ) که علی را امیر المؤمنین ، امام ، معصوم و بنابر این از مقربان درگاه الهی دانسته اند که می تواند نزد باریتعالی خواست هر مؤمنی را با اجابت برساند .

مصراع نخست شعر حاکی از مسلٌم بودن فریاد رسی امیر مؤمنان علی علی اسلام ( به عنوان ولی اللٌه به معنی شفیع ) است ؛ به عنوان مبتدا ؛ و آنگاه خبری که داده می شود : یا علی درمانده ام...

ولی اللٌه

و در این میان خبردهنده و متقاضی « مولا » بودن یا ولی بودن امام را قید می کند . ولی کسی است که بنا به قراردادی عاطفی قیمومیت زندگی یکی یا چند نفر ، یا حتی یک امٌت و ملٌت را بر عهده گرفته است : متعهد ؛ کفیل ، سرپرست .

ذکر

معتقدِ متقاضی فریاد رسی را توقٌع می کند ؛ و چون گفته اند که در دعا کردن ، اصرار کردن مؤثر واقع می شود آن را به صورت ذکر تکرار می کند . ذکر را گاهی با تسبیح میگیرند و مثلا" یک دوره تسبیح صد دانه ای ، یا سه دوره یا پنج دوره ( که در هر حال معمولا" عدد را فرد می گیرند ) . به ذکر می نشینند .

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :