تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - ناد علیا" مظهر العجایب
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

ناد علیا" مظهر العجایب

شنبه 11 فروردین 1397

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |



 

ناد علیا" مظهر العجایب


در دهه 1340 در شهر یزد کودکان هدف سه نوع تعلیم و تربیت بودند :

تعلیم و تربیت رسمی در مدارس

تعلیم و تربیت نسبتا" رسمی – مذهبی احتمالا" در مکتبخانه ها و غالبا" در مجالس روضه خوانی که تقریبا" در سراسر سال برقرار بود

تعلیم و تربیت عوامانه و باصطلاح فرهنگ کوچه ؛ که با تعالیم رسمی مطابقت نمی کرد و گاهی این عدم تطابق به حدٌی بود که برخی محتوای آنها را خرافات می نامیدند .

در حوزه فرهنگی اخیر از معجزاتی روایت می شد که طبیعتا" خاصٌ پیامبران بود و اکثرا" به درستی روایت می شد . امٌا نزذ عموم ، و تقریبا" بیشتر می توان گفت نزد عوام ، کراماتی از حضرت زهراء (ع) ، امام علی (ع) و امام رضا (ع) و حتی برخی از دیگربزرگان و بزرگان حیٌ و حاضر روایت می شد که گاهی بحث برانگیز بود : آیا روایت صحیح است ؟

در این میان شاید بیش از حدود نود درصد از کرامات به امیر المؤمنین علی (ع) نسبت می شد و از چهره آن حضرت تصویری پرداخته شده بود که هر عمل خارق العاده ای را به نحوی شگفت  انگیز و عجیب انجام می داده اند و بنابر این به عنوان سمبلی از انجام امور معمولا و توسط افراد عادی غیر ممکن ، که جمعا" عجایب نامیده می شد ، شناخته شده بودند .

بنابر این گروهی از عوام که دچار مسائلی غیرقابل حل یا تقریبا" غیر قابل حل می شدند به امام علی پناه برده از جمله این ورد را می خواندند :

ناد علیا" مظهر العجایب ...

که البته اصل ورد بسیار بیش از این و به زبان عربی است ؛ امٌا خوانندگان که بیش از نیمی از آنان حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند فقط همین قسمت را مثلا" یک دور تسبیح ( صد و یک مرتبه ) یا دو دور یا سه دور ...تکرار می کردند و باصطلاح ذکر می گرفتند .

گاهی هم گروهی در یک محل جمع شده هرکدام تعدادی تسبیح صدتائی یا 33 تائی ذکر می گرفتند .

ذکر یا ختم نادعلی بیشتر در ایٌام مرتبط با امام علی علیه السلام مثل همین روز میلاد صورت می گرفت و اگر به صورت ختم جمعی بود از میهمانان شرکت کننده در ختم برای صاحب حاجت ترجیحا" با آجیل مشکل گشا یا سایر وسایل پذیرائی می شد . 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :