تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - ارزش های اجتماعی بین عموم مردم
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

ارزش های اجتماعی بین عموم مردم

دوشنبه 14 اسفند 1391

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:كلٌیات.سایت.نویسنده، زبان.ادبیات.آموزش، تاریخ.صاحبمنصبان و سایر، 

ارزش های اجتماعی

ازجمله متجلٌی در :

به ابوالفضل العبٌاس قسم !

دکتر روح الامینی یی که من می شناختم ، یعنی بین 1347 تا 1359 که ابتدا دانشجوی وی در دانشگاه تهران ، بعدا" دستیار اوٌل پژوهشیش در همان دانشگاه ، سپس یکی از خیل دوستان ، و سیش مجددا" دانشجو و همکار افتخاری پژوهشیش در فرانسه بودم ؛ عشقی دیرینه به به توصیفات فرهنگی و ( مردمنگاری ) و حتی گاه ادبی داشت ؛ و با وجود اینکه گفتگوهای روزمرٌه وی در دانشگاه سرشار از تحلیل های مردمشناسی و گاه انسانشناسی بود ، کمتر به صورتی رسمی به تحلیل می پرداخت ؛ و به فرض تحلیل یک یا چند مسئله نیز تقریبا" هیچگاه آنها را نمی نوشت و منتشر نمی کرد (1) .
توصیفات مورد توجٌه وی به نحوی بودند که عمق عناصر فرهنگی را در ذهنیٌت وی ، که در عمر نسبتا" طویل خود در فرانسه بیشتر به « فرهنگ مادٌی » ( تکنولوژی اشیاء و آثار سنٌتی ) پرداخته بود به عناصر به اصطلاح معنوی فرهنگ ایرانی نشان می دادند ؛ و در این راه بسیاری از گفتار و کردار مردم را صرفا" « ابزار استراتژیکی » یا به گفته مکرر خودش « بهانه » ای برای رسیدن به هدفی ظاهرا" پنهان و عنوان نشده ذکر می کرد و از این رو مروٌج مکتب فونکسیونالیسم و دکترین مالینووسکی در ایران به شمار می رفت .
در سال 1347 که پس از ده - یازده سال دوری از ایران به وطن عزیز خود رجعت کرده بود علاوه بر انبوه تجربیٌات قبلی نگاهی چون نگاه یک مردم شناس خارجی نسبت به فرهنگ ایرانی یافته بود که بارها و بارها ضرورت آن را به من یاد آوری می کرد و نهایتا" هم نتیجه این شد که برای مطالعه هر موضوع فرهنگی و اجتماعی ابتدا نگاهی خارجی و مکاشفانه لازم است ، آنگاه توصیف توسط افراد جامعه مربوطه که بهتر و بیشتر از عهده توصیف موضوع مربوط به فرهنگ خود بر می آیند ؛ و آنگاه همکاری صمیمانه و بدون تعصب هردو پژوهشگر یا هردو گروه از پژوهشگران خارجی و داخلی .
یکی از نخستین نصایح و توجٌه دادنش به نویسنده این سطور به عنوان نخستین پژوهشگر رسمی مردم شناسی در دانشگاه تهران این بود که ( نقل به مضمون ) : متوجه باش که اینجا ( جامعه ی آنروز و روزگار ایران ) غالب گفته ها به جای این که « حقیقت » داشته باشند  با هدفی خاص ( استراتژیکی ) بیان شده « بهانه » ای برای گوینده در راه رسیدن به هدف یا اهداف پنهانی و گاه تابو وار وی می باشند . هر چند مرتبه نیز با لبخندی تلخ و کنایه آمیز می گفت ( نقل به مضمون ) : حتی شیخ سعدی هم که خود در وعظ و خطابه و پند و نصیحت به استادی تام و تمام رسیده است گفته است « دروغ مصلحت آمیز ... » که معلوم نیست تا چه حد به نفع جامعه بوده و به نفع گوینده دروغ نبوده باشد ...
گاهی این دروغ ها که « عادت » و بنابر این « عادی » و شاید « جزء اجتناب ناپذیر » ؟! مراودات و مرابطات روزمرٌه ما شده اند با قسم خوردن مدٌعی به زعم وی مستحکم می شوند ؛ مثلا" :
به خدا قسم ! . بالله ! والله ! تالله ! . به پیر به پیغمبر ! . به گلوی بریده حضرت علی اصغر قسم ! به دست بریده ابوالفضل العبٌاس !.
در آن حوالی قبل و بعد از سال 1350 هم دانشجو و دستیار اوٌل دکتر روح الامینی محسوب می شدم و هم یکی از مشتاق ترین کسانی که سعی داشت در خطی به اصطلاح علمی در جمع آوری فولکلور کشور به فرهنگ مردم که انجوی شیرازی در راس آن قرار داشت ، خدمت کند . روزی فهرستی از قسم ها را که برای بخش فرهنگ مردم تهیٌه کرده بودم به دست روح الامینی دادم تا نظرش را بخواهم . گفت ( نقل به مضمون ) : از نظر گردآوری ارزشمند است امٌا تو فقط بگو چرا مردم به حضرت عبٌاس قسم می خورند ؟ مگر حضرت عبٌاس هم امام است و...
شما می توانید بگوئید چرا ؟
(1) و شاید همین سیاست و انعطاف وی بود که سبب شد با وجود عدم اعتقاد به برخی مدٌعیات قبل و بعد از انقلاب ، همیشه کم و بیش در صحنه باقی بماند و به اصطلاح میدان را کاملا" برای معاندین مردم شناسی و دوستاان کم اطلاع آن باقی نگذارد 

نظرات() 
How much does it cost to lengthen your legs?
شنبه 18 شهریور 1396 01:11 ب.ظ
Yes! Finally something about What is a heel lift?.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :