Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

آداب و رسوم رمضان در کرمان و سیرجان قدیم

شنبه 14 تیر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

 

درست است که دکتر محمود روح الامینی ،  پدر مردم شناسی ایران ، به مدیر این سایت که نخستین دستیار پژوهشی وی در دانشگاه تهران و یزدی بود می گفت که از بین یزد و کرمان ( کوهبنان ) برخاسته است ؛ امٌا تعلق خاطر بسیار زیادی به کرمان داشت ؛ و از این رو چند تن از دانشجویان کرمانی پژوهشگری – علوم اجتماعی را به ثبت و ضبط آداب و رسوم قدیم کرمان واداشته بود که انصافا" آنها را به تفصیل و تدقیق لازم گرد آورده نگاشته بودند و بنده نیز از آنها مستفید شده ام . برخی از این آداب و رسوم قبل از آن هم گرد آوری شده اند که آنچه در کتاب « فرهنگ مردم کرمان » ، گرد آوری شده در صد سال قبل از این ، و بنابر این واقعا" بکر ، چاپ و انتشار چهل سال قبل از این توسط بنیاد فرهنگ ایران ، ( مطالعه صفحه  آن 62 را که بیشترمرتبط با مطالب ذیل است توصیه می کنیم ) آمده است از آنجمله است .

آنچه به صورتی باصطلاح ژورنالیستیک از قول خانم رضا زاده ، کارشناس مردم شناسی در کرمان دز « خبر » یا « گزارش » مطبوعاتی ذیل آمده است از آنجا که به قول دکتر محمود روح الامینی یک سرنخ است طبیعتا" برای علاقه مندان به آداب و رسوم قدیم  نقاط ایران مفید می نماید .


رسم کرمانی‌های قدیم در ماه مبارک رمضان

» ایسنا :سرویس: استان ها - کرمان ( تلخیص شده ی سایت شما )

کد خبر: 93041407651

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸

مردم کرمان هم‌زمان با ماه مبارک رمضان با برپایی آئین‌هایی از جمله «الله رمضونی»، «چهل منبرون» و «کلید زنی» به میزبانی ماه میهمانی خدا می‌روند

کلیدزنی یکی از آداب و رسوم مردم کرمان است که در شب‌های ماه مبارک برگزار می‌شود، در این مراسم «کلید زن» داخل یک سینی، آینه، سرمه‌دان و یک جلد کلام‌الله مجید قرار داده و به منازل اهل محل می‌رود و در حالی که صورت خود را با چادر پوشانده با کلید به سینی می‌زند

: اگر از سوی صاحب‌خانه، پاسخ‌هایی چون «چراغ بیاور» و یا «قند و شیرینی بیاور» داده شود در این صورت زن کلید زن، امیدوار شده و کمک‌هایی را دریافت می‌کند، در غیر این صورت محل را ترک می‌کند

 «کلید زن» نباید تا آخر این مراسم حرف بزند (به خاطر این‌که شناخته نشود حرف نمی‌زند) . صاحب‌خانه پس از گشودن در، آینه‌ی داخل سینی را برمی‌دارد و چهره‌ی خود را می‌نگرد، سپس مقداری شیرینی، قند یا پول داخل سینی قرار می‌دهد.

این کارشناس مردم‌شناسی ادامه داد: کلیدزن این عمل را با نیت از پیش تعیین شده انجام می‌دهد و در پایان صاحب‌خانه که می‌داند کلیدزن برای طلب حاجت آمده، می‌گوید: «ان‌شاءالله حاجت روا بشید»، در پایان خوراکی‌ها یا پول جمع‌آوری شده را به مستمندان می‌دهند.

این مراسم در سیرجان قدیم که به‌طور ویژه به زنان حاجتمند اعم از بیوه زنان، دوشیزگان جوان دم بخت یا زنان بی‌فرزند اختصاص داشته است، بدین گونه که درون یک کِمو(غربال گندم) یک قطعه آینه، یک عدد سرمه‌دان و قدری نبات می‌گذاشتند و در حالی که صورت‌های خود را می‌پوشاندند تا کسی آنها را نشناسد، در محله‌ها به درب خانه‌ها می‌رفتند.

‌کلیدزن‌ها جلوی هر منزلی که می‌رسیدند با کلید چوبی که در دست داشتند، کمو یا درب خانه را می‌کوبیدند. زن صاحب‌خانه با شنیدن این صدا، در را باز می‌کرد و بدون اینکه سئوالی از آنها بپرسد به نیت روشنایی و باز شدن گره از کار کلیدزن‌ها آینه را بر می‌داشت، خود را در آن می‌دید و مقدار کمی از نبات داخل «کمو» را در دهان می‌گذاشت آنگاه سرمه‌دان را باز می‌کرد و به چشم خود سرمه می‌کشید، در انتها نیز مقداری خوراکی و پول و یا اگر این مراسم در نیمه‌ی آخر تابستان بود، دانه‌ای انار در کمو می‌ریخت و زن‌های «کلیدزن» به سوی خانه بعدی می‌رفتند.

رسم زیبا تا پاسی از شب ادامه داشت، افزود: مردم سیرجان در قدیم عقیده داشتند، خوارکی‌هایی که کلیدزن‌ها از خانه‌ها جمع می‌کردند خواص بسیاری دارد و اگر شخصی حاجت‌مند با عقیده و ایمان از آنها مصرف کند به کمک خداوند حاجتش روا می‌شود.

دیگر سرگرمی‌های بچه‌ها و جوانان در شب‌های ماه مبارک رمضان، خواندن اشعار «الله رمضانی» است. این رسم در شهرها و آبادی‌های کرمان، یزد، مشهد، بیرجند، بجنورد، تربت‌جام و بعضی شهرهای استان فارس و گرگان برگزار می‌شود.

برای اجرای رسم«الله رمضانی، جوانان و بچه‌های هر محله با تشکیل گروه‌های پنج تا 10 نفره از شب یکم ماه مبارک رمضان پس از افطار به در خانه‌ها می‌روند و اشعار «الله رمضانی» می‌خوانند. هر گروه از میان خود یک استاد و یک انباردار بر می‌گزیند. وظیفه‌ی استاد، رهبری گروه و وظیفه‌ی انباردار جمع‌آوری هدایاست. هدایا یا پول است یا یک خوردنی مانند گردو، کشمش، خرما، بادام، هلو و زردآلو.

وی ادامه داد: این گروه‌ها، شب‌های ماه مبارک رمضان بر در خانه‌ها می‌زنند و با إذن صاحبخانه‌ی قطعه‌ی شعری را به این مضمون می‌خوانند:

«الله‌الله رمضون / شیخ شیده‌الله باس خزون/ رمضون اومده خوش نومش کنید/ گو و گوساله بقربونش کنید/ گو و گوساله که دستت نرسید/ خروس یکساله قربونش کنید / تو که خیر دادی با ناز و نیاز / پیش پیغمبر باشی سرفراز / این در خانه رو ور (به) روزه/ صاحب این خونه مخمل دوزه/ این در خونه که رو ور مشهده/ صاحب این خونه داماد نشده بله بله بله بله ...

کرمانی‌ها در روز و شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان نیز آئین‌های خاص خود را داشتند که عموماً در فضایی مشابه اجرا می‌شد، مثل «پیرهن مراد» که دوخت یک پیراهن در این شب برای گرفتن مراد یا «کیسه مراد»، «سنگ مراد» و «حلقه‌ی مراد» است که در حقیقت همگی گرو نگهداشتن چیزی برای دریافت مرادی تا سال بعد بوده و اعتقاد عمومی بر این است که خداوند مراد آنها را به خاطر این شب می‌دهد.

این کارشناس مردم‌شناسی تصریح کرد: کرمانی‌ها و بیشتر زنان در روز 27 ماه مبارک رمضان بین نماز ظهر و عصر، کیسه‌ای از پارچه‌ی سفید می‌دوزند و در داخل آن پول می‌گذارند و در آن را می‌دوزند و برای برکت روزی و پولشان، آن را داخل خانه نگهداری می‌کنند. در همین روز اگر کسی قرار است پارچه‌ای برای خیاطی آماده کند، آن را در مسجد برش می‌زند و مرسوم است که 7 زن که نامشان فاطمه باشد، باید این چادر را برای آن دختر کوک بزنند تا بختش گشوده شود.

رضاپور یادآور شد: در همین روز پس از نماز ظهر و عصر، کسانی که مشکل دارند، برای گشایش کار یا مشکلاتشان 40 دانه جو جدا می‌کنند و به هر کدام از این جوها سوره‌ی توحید و در مجموع 40 سوره‌ی توحید می‌خوانند و با آب وضو تا سه روز آن‌ها را خیس می‌کنند و پس از سه روز جوها را می‌کارند و هر روز با آب وضو به این جوها آب می‌دهند و باورشان این است که گره‌ای از مشکلات آنان برداشته می‌شود و گشایش در مشکلاتشان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کرمانی‌ها در روزهای 28 و 29 ماه مبارک رمضان برای ملزم نشدن میزبان به پرداخت فطریه و برخی نقاط استان، از رفتن به منزل یکدیگر خودداری می‌کنند

نظرات() 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران – رمضان در ایران (13)از دیدگاه جهانی

جمعه 13 تیر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

رمضان در جهان


بسیاری از عقاید ، گفتار و رفتاری که ما داریم به نظر خودمان « عادی » ، « طبیعی » و بنابر این منطقی است : شاید بهترینی که می تواند داشته باشد (1) . این موضوع درباره عقاید ، گفتار و رفتار گروهی ، و... حتی ملٌی ما نیز کم و بیش وجود دارد . حال آنکه  عقاید ، گفتار و کردار سایر مردمان جهان متفاوت است ؛ و اصل مردم شناسی نیز شناخت همین « خصوصیات یک مردم » و « تفاوت » های آن مردم با سایر مردمان است ؛ و آنگاه تحلیل و بررسی چرائی این وضع .

اعضاء یک جامعه یا یک مردم چون به خصوصیات جامعه خود عادت کرده اند و آن خصوصیات را طبیعی و عادی میشمارند کمتر متوجه خصوصیت بودن ، و نقش این خصوصیت در ساختار جامعه خود می شوند ؛ حال آنکه خارجیان ، به ویژه مردم شناسان خارجی ، به سرعت متوجه این خصوصیت ها می شوند، و به دلیل آنکه خود در این جامعه نبوده اند و برایشان عادی نشده است ، تازگی دارد ، و چشمگیر است آن را بهتر کشف می کنند و به تحلیل می نشینند ؛ اگرچه کمک عضوی از جامعه یا مردم مورد مطالعه ای که این خصوصیت در آن کشف شده است در شناخت عمیق تر و گسترده تر چند و چون این خصوصیت می تواند به توصیف و تحلیل موضوع یا خصوصیت مورد مطالعه بسیار بسیار کمک کند .

نمونه ی این جلب توجه و کشفیات پیامد آن هرساله در ماه مبارک رمضان در سراسر جهان بروز می کند ؛ و توصیفاتی از این ماه مبارک و تصاویری از آن در مطبوعات جهانی می آید ؛ که این دید بیگانه می تواند در مطالعات و شناخت مردم خود ، منشاء و راهگشا باشد :

بیگانگان ، تفاوت با خود و نزدمردمانی دیگر را تشخیص داده اند .

بیگانگان خصوصیات اصلی این تفاوت را شناخته اند و

امٌا این شناخت آنان عمق و گستردگی لازم را ندارد و مثلا" به تصور آنان ماه مبارک رمضان 1435 ه . ق . برابر با 1393 ش برابر با 2014 میلادی در سراسر جهان روز 28 ژوئن شروع شده است ! (2) .

(1(1)  به یاد می آورم که در کودکی همین که یک اروپائی یا آمریکائی وارد محله ی ما می شد کودکان حرف نفهمی ! نوع لباس ، و حتی موهای بلوند وی را غیر عادی دانسته به تمسخر می گرفتند ...

 (2)Mise à jour : samedi 28 juin 2014 00:00

Précédent1 de 18Suivant

Le Ramadan vient de débuterpour les Musulmans du monde entier, qui observeront pendant tout le mois saint un jeûne strict, de l'aube au coucher du soleil. Le Ramadan a démarré le 28 juin et s'achèvera un mois plus tard avec la fête de l'Aïd al-Fitr (fête de la rupture), qui marque la fin du jeûne.

(2)  

مردم شناس 1400 با ید دارای امکانات دسترسی به اطلاعات روز جهانی باشد ؛


 و بتواند مردم خود و تفاوت های ایشان با سایر مردمان جهان را ، از دید بیگانه نیز ،

 

ببیند ؛ و قیاس هایی از این نظر داشته باشد .


اشتراکات شاید عبارت باشند از : روزه داری ، قرائت قرآن ، احیاء شب های قدر ، دعا و ثنا و طلب مغفرت ،  


غذاهای رمضانی ، اطعام ...


که باز در بین این اشتراکات ، تفاوتهائی وجود دارند ...

نظرات() 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران – رمضان در ایران (12) ساخت و پخش سریال های تلویزیونی

پنجشنبه 12 تیر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


تشخیص « رسم » برای هر مردم شناس ، هرچند هم مبتدی یا از مردم شناسی کشورهای در حال توسعه ، بسیار آسان است : رفتاری جمعی که به مدتی لااقل چند ساله به صورت یک هنجار و عادت به عمل در آمده است و ادامه یافته است ؛ و همچنان ادامه دارد .

هر رسمی را نباید با رسم های قدیمی و تقریبا" متداول نزد عموم مردم مقایسه کرد . یک رسم ممکن است فقط نزد گروهی از مردم مقبولیت داشته باشد و عمل شود ؛ به اضافه ی اینکه رسم ها به نظر می رسد روز بروز پر محتوا تر و پیچیده تر می شوند و در عین حال عمر کمتری می یابند .

شاخت و پخش و تا حدودی تماشای سریال های تلویزیونی به مناسبت ماه مبارک رمضان  به خودی خود ، و به سادگی ، یک رسم است . امٌا اینکه محتوای این سریال ها تا چه حد سور رئالیستی باشد و چه چیزی را به مردم القاء کند باز از این نظر مهم است که تلویزیون در ایران عصر حاضر شاید بزرگترین مرجع فرهنگ سازی در کشور باشد .

اوج تنوع و مقبولیت سریال های رمضانی  شاید در سال 1383 بوده است با سریال های :

کمکم کن ؛ سریالی ماورائی یا به اصطلاح سور رئالیستی ( که از شبکه دو پخش می شده )

خانه به دوش ، سریالی کمیک از رضا عطاران که از شبکه سه پخش می شده

سریال رسم عاشقی با محوریت سروش صحت که از شبکه پنج پخش می شده ...

و شاید مشهورترین و ، نسبتا" ، پربیننده ترین سریال رمضانی در زمان خود سریال « صاحبدلان » بوده است که در سال 1385 پخش شده است ...

اینگونه سریالها جزئی از برنامه اغلب مردم ایران شده اند و به اصطلاح « مرسوم » اند اگر چه ممکن است که اوج آنها در دهه ی 1390 بوده و بعد از آن دارای رونق و پذیرش قبلی نباشند ....

 

مردم شناس 1400 به مطالعه رسوم کنونی و فراگیر یا نسبتا" فراگیری می پردازد که در حفظ و تقویت فرهنک ایرانی ، یا بر عکس ، می کوشند و در فرهنگ سازی عمومی واقعا" نقشی به سزا ایفاء می کنند .

نظرات() 

رمضان در بافق ( استان یزد )

چهارشنبه 11 تیر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

آداب روزه داری در شهرستان بافق از گذشته تا حال

یزد - ایرنا - آداب و سنت های دیرینه مردم بافق در ماه مبارک رمضان جان می گیرند.

اندکی تلخیص شده برای این سایت ( شناخت مردم ایران ) « ...

***کلوخِ اندازون

در شهرستان بافق، تعدادی از مردم چند روز قبل از حلول ماه مبارک رمضان را روزه می گرفتند، این روزه ها یا به نیت روزه قضا یا بنا بر احتیاط اگر زودتر هلال رمضان رؤیت شد، روزه ای قضا نشده باشد.

عادت بر این بود قبل از ماه مبارک رمضان، خانواده ها خود را برای روزه گرفتن آماده می کردند و کسانی که توانایی داشتند، آذوقه یک ماه خود را که عمدتا آرد، حبوبات، خرما و نان خشک بود، خریداری می کردند.

رسم بود در صورتی که ماه رمضان مثل امسال در فصل تابستان قرار داشت، جمعه آخر ماه شعبان یا آخرین روز این ماه را جوان ترها در دسته های چند نفری یا به اتفاق اعضای خانواده به باغ و صحرا بروند و با پختن آش و تهیه غذاهای مناسب، همچنین خوردن شیرینی و آجیل و هرچه هوس داشتند، از ماه رمضان استقبال کنند، این روز به کلوخ اندازون معروف بود که در حال حاضر این رسم در پاره ای از نقاط شهری و روستایی برگزار و در برخی جا ها منسوخ شده است.

***روزه چند کُتو

بیدار شدن در وقت سحر، سحری خوردن و آمادگی برای روزه گرفتن علاوه بر ثواب و اجر معنوی به لحاظ تفاوتی که با یازده ماه دیگر سال دارد، نوعی تنوع و تفریح برای بزرگترها محسوب می شود. بچه ها و نابالغین هم بدلیل اینکه اول شب معمولا خانواده ها از سحر و سحری خوردن و بیدار شدن صحبت می کنند، شور و شوق فراوانی برای بیدار شدن از خود نشان می دهند و از والدین می خواهند که آنها را نیز فراموش نکرده و سحر صدا بزنند و بیدار کنند.... البته برای کاستن از فشار گرسنگی و تشنگی طول روز بر حسب توان فرزند نابالغ چند نوبت به آنها آب و غذا خورانده و دوباره روزه آنها را پیوند می زنند که به چنین روزه گرفتنی روزه پیوندی یا دوکُتُو گفته می شود.

بیدار شدن سحر

... مثلا یک یا چند نفر از اهالی محل سحرها بیدار می شدند و با صدا زدن و زدن درب منازل، دیگران را بیدار می کردند.

در بعضی از روستاها نیز طبل و دهل می نواختند تا مردم بیدار شوند.

صدای خواندن خروس بهترین و رایج ترین وسیله برای بیداری مردم در سحر بود زیرا مردم به تجربه دریافته بودند که خروس ها در طول شبانه روز در سه نوبت معین بانگ سر می دهند.

زندگی سنتی و غلبه فرهنگ دامداری و کشاورزی در بیشتر مناطق موجب می شد که عامه مردم در منازل خود تعدادی مرغ و خروس نگهداری کنند و حتی کسانی که در طول سال (غیر از ماه رمضان) به هر دلیل مرغ و خروس نداشتند، مخصوص این ماه خروسی خریداری و برای بیدار شدن هنگام سحر در نزدیک ترین محل خواب خود از آنها نگهداری می کردند.

خروس خون اول نیمه شب یعنی ساعت 24 را خبر می داد، خروس خون دوم سحر و خروس خون سوم وقت نماز صبح و دمیدن صبح صادق را بانگ می زد.

برخی از مردان که دعا خوان سحر و اذانگوی صبح بودند، از روی ستاره ها و قرار گرفتن آنها در آسمان به اوقات مورد نظر پی می بردند و با صدای خود چند همسایه و همسایگان دیگر را بیدار می کردند و به این ترتیب همه شهر از آغاز سحر و پایان آن مطلع می شدند.

***غذاهای سحری و افطاری در بافق قدیم
...غذای اغنیا، اربابان و ثروتمندان را در طول ماه رمضان گوشت، کشک و روغن گوسفند، برنج و دیگر غذاهای مقوی تشکیل می داد اما بیشتر مردم «اشکنه تخم مرغ» را با مرزنجوش، فلفل، پیاز و در صورت امکان روغن گاو یا گوسفند و در غیر این صورت با یکی از روغن های ارزان تر می پختند به طوری که مقداری آب داشته باشد تا نان خود را در آن تلیت کنند.

شیر گاو یا گوسفند را بیشتر برای سحری استفاده می کردند و در صورتی که ماه مبارک در زمستان بود، «آش تُکی» یا شلغم پخته غذای افطاری مردم بافق بود.

***ختم قرآن کریم

از روز اول ماه رمضان زنان مومنه در قدیم در خانه یکی از آشنایانِ مسلط به قرائت قرآن معروف به مُلا گردهم می آمدند و جمع حاضر هر روز یک جزء قرآن مجید را تلاوت می کردند و تا پایان ماه مبارک، 30 جزء قرآن تلاوت می شد.

به گزاش ایرنا،هم اکنون هم این رسم هر ساله تکرار می شود البته دیگر در جلسه زنی را ملا خطاب نمی کنند بلکه تقریبا همگی به قرائت قرآن آشنایی دارند و چنانچه شخصی کمی در خواندن قرآن کریم ضعیف باشد، دیگران کمک می کنند که تا پایان ماه مبارک رمضان، غلط خوانی ها برطرف شود. ک4

شهرستان بافق در 120 کیلومتری شرق یزد واقع شده است.

نظرات() 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران – رمضان در ایران (11) رسم های جدید

چهارشنبه 11 تیر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


رسم تظاهر به روزه خواری

از طرفی برخورد پلیس با روزه خواران را روز گذشته در این سایت کشاهده فرمودید ! و از طرفی « رسم عمدی خوردن و نوشیدن اقلیتی از مردم در اتوموبیل هایشان حین عبور و مرور در شهر » یا آنچه که ما آنرا « رسم روزه خواری » و البته از سر لج می خوانیم  را شاید خود در برخی از معابر عمومی ایران ، به خصوص تهران ، شاهد باشید .

امام جمعه یکی از شهرهای استان تهران در تاریخ دهم تیر 1393 ، برابر با سوم ماه مبارک رمضان ، به « بی حرمتی برخی افراد به ماه مبارک رمضان » اشاره کرده است .

معمولا" بین مردم ، و بگمانم بیشتر در خاورمیانه ، هرجا که کنشی حکومتی ، و ظاهرا" یا با طنا" آمرانه و سختگیرانه ، به وجود آید واکنشی از سوی مردم یا گروهی از ایشان را در پی دارد ، که در صورت تبدیل شدن کنش از « مد » به « رسم » ، واکنش نیز غالبا" به نوعی « رسم » می شود ؛ و چون این رسم مقابل در پاره ای از موارد پنهان و نیمه پنهان است به سادگی قابل مشاهده ی مردم شناس ، به ویژه مردم شناس خارجی ، نیست .

حکومت های کشورهای اسلامی ، غالبا" بدون اتکاء به قوانین و مقررات ، که وجود آنهارا در امردین ، امربه معروف و نهی از منکر به عنوان بدیهیات ضروری نمی دانند  « رسم » دارند که به عنوان رعایت و حفظ حقوق جامعه از حرمت شکنان رمضان که ، چه بنا به مسامحه و چه از سر لج ، در ملاء عام به روزه خواری می پردازند، برخورد کنند » . این برخورد گاهی رسمی مقابل به وجود می آورد که در این سالهای اخیر « رسم خوردن و به خصوص آشامیدن حین رانندگی در خیابان های تهران » ( در پی گاهی بی حجاب شدن نیز ) می باشد .

مردم شناس 1400 به منظور مطالعه و تحلیل مردم شناختی جریان تبدیل « مد » ی که خود یک « مسئله اجتماعی – فرهنگی » به شمار می رود و تبدیل آن به یک « رسم » را رصد می کند تا بتواند در اصلاحات و پیشرفت جامعه و فرهنگ خود نقشی ایفاء نماید .

نظرات() 
  • تعداد کل صفحات : 2 
  • 1  
  • 2  

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات