Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

عید سعید فطر مبارک باد

دوشنبه 6 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

نظرات() 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران – رمضان در ایران (23) جام رمضان

دوشنبه 6 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

جام رمضان

معمولا" ابداع رسم (مُد کردن) ، و ایجاد رسم، درهر جنبه ای از زندگی که باشد ، و قبل از هر چیز ، در حوزه ی مردم شناسی سیاسی قرار می گیرد :
- اعمال قدرت
- تحکیم قدرت
- گسترش قدرت
ابداع و مدکردن ناشی از یک عامل انسانی و اساسی است ، حال آنکه سایر عوامل نیز در ابداع و به خصوصماندگاری و توسعه ی یک رسم دخیل اند که امثال آن را میتوانیم در باب کردن و ترویج ِ بازی - ورزش های جدیدی چون جام شهداء در فوتبال ، جام فوتسال ، جام شطرنج ، و... در شب های ماه مبارک رمضان به جایبازی هائی قدیمی ( چون تِرنا بازی ) مشاهده کرد که از عوامل عدم دوام اولیه آن می توان تصادف ماه مبارک سالهای اخیر با روزهای بلند گرم تابستان ، خستگی روزانه ی بیشتر ورزشکاران ، کوتاه تر بودن شب ها ، و کم بودن اوقات فراغت شبانه را به حساب آورد .
با این وجود ، در این رمضان سال 1435 رسومی در این حوزه ی « رسوم بازی - ورزش - مسابقات شبانه » ، و غالبا" بنام « جام رمضان » استمرار یافته اند که بسیاری از آنان مربوط به شهرهای دور و نزدیک و بنابر این سراسر ایران می شوند .

نظرات() 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران – رمضان در ایران (22) اطعام ، افطاری دادن

یکشنبه 5 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:مراسم مذهبی، خوراكیها و تغذیه، 


اطعام مردم

اطعام در ماه « ضیافت الله » رمضان المبارک یکی از رسوم قدیمی است ؛ که هم اکنون به چند گروه اساسی تقسیم شده است :
- بردن غذائی افطاری به در خانه ها
- میهمانی یا افطاری دادن های خانگی و خانوادگی
- اطعام مؤ‍منان که متاسفانه در برخی از مقالات قدیمی آن را اطعام مساکین خوانده اند ؛ و به گمانم « اطعام هفت میلیون نفر در بقاع متبرکه » در رمضان سال جاری از این جمله است .
- اطعام مردم عادی به عنوان افطاری دادن ، که امسال افطاری دادن در بازار مشهد می تواند بدعتی جدید در این رسم باشد ؛ به علاوه افطاری های عمومی که در سراسر تهران در حسینیه ها ، فرهنگسراها و... داده می شد .
- اطعام هائی که رنگ خودنمائی و تحبیب ( سیاسی ؟ ) ، به بهانه ی ماه مبارک رمضان ، که ماه خلوص است .... ، را دارند ؛ و...
و آنچه باید مردم شناس توجه و روند آن را پیگیری کند این است که اطعام ها روز به روز از حالت خود جوش مردمی ، ( به خصوص توسط ثروتمندان و به صورت نوعی پرداخت مالیات ، در چهار چوب سیستم اقتصادی پدرسالارانه ی مذهبی ) ، به صورت سازمان یافته دولتی  ( و از بیت المال خود مردم ... ) در می آیند و رسومی ( شاید موجه تر ) قدیمی را با مشخصاتی جدید شکل و محتوا می بخشند . 

نظرات() 

آئین وداع ندوشنی ها با ماه مبارک رمضان

یکشنبه 5 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

ندوشنی ها با رمضان وداع کردند!

پنجشنبه, 02 مرداد 1393 ساعت 23:10

آیین سنتی وداع با ماه مبارک رمضان ˈالوداعˈ ، در ندوشن استان یزد بر اساس سنتی دیرینه پیش از ظهر آخرین جمعه ماه پربرکت رمضان برگزار می شود.


به گزارش ایرنا، با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه نزول قرآن، مومنین روزه دار این خطه از دیار دارالعباده، پس از حدود یک ماه شب زنده داری با حضور در مسجد جامع آیین ویژه وداع با ماه مهمانی خدا را برگزار می کنند. 

در مراسم الوداع، ریش سفیدان و معتمدان محل بر بالای مناره مسجد شهر می روند و آیاتی از سوره مائده، بقره و اسراء را تلاوت می کنند. 

بخشی از این اشعار شامل ˈ دیر آمد و زود می رود - ماه مبارک الوداعˈ ،ˈدر نزد سبحان می روی ، ماه مبارک الوداعˈ ، ˈدر نزد یزدان می روی، ماه مبارک الوداعˈ است. 

روزه دارانی که در پایین مناره یا پشت بام مسجد جامع حضور دارند نیز سه مرتبه این اشعار را تکرار کرده و به این ترتیب آیین وداع با نزدیک شدن اذان ظهر پایان می یابد.



دست اندرکاران برگزاری این مراسم می گویند: فلسفه وجودی این آیین دیرینه جدا از حفظ حرمت ماه رمضان ، ترویج این باور حقیقی است که پایان این ماه مبارک از دست رفتن فرصت های استثنایی برای جلب رحمت الهی است.

این آیین که تنها در دهستان بزرگ ندوشن از شهرستان میبد برگزار می شود یک ساعت قبل از اذان ظهر آغاز و تا وقت اذان ادامه دارد.



مسجد جامع شهر ندوشن مرکز این دهستان دارای مناره ای منحصر به فرد و متحرک مشابه منار جنبان اصفهان است که با بیش از ‎ 20متر ارتفاع در مجاورت مسجد قرار دارد. 

مردم منطقه ندوشن یزد نیز همچون سایر نقاط کشور در ماه رمضان علاوه بر عبادت و راز و نیاز با خدا و حضور در آیین شب های قدر توجه ویژه ای به شرکت در نماز جماعت و انجام صله رحم در این ماه مبارک دارند.

نظرات() 

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در تهران – رمضان در ایران (21) افطاری دادن مجلل

شنبه 4 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:تاریخ.دین.روحانیت، مراسم مذهبی، خوراكیها و تغذیه، 



ازسالها قبل ازاین بسیاری از مردم شناسان در پی یافتن روشهای مردمنگاری آسان تر و صحیح تر ، در یافته بودند که مثلا" با بررسی فروشگاههای محدود یک روستا می توان متوجه تغییر الگوی مصرف مردم آن روستا طی این ماه شد . اینگونه روش هاروز بروز عملی تر شده کار مردمنگاران را آسانتر می کنند ؛ مثلا" در پاسخ به این سؤال که :
 آیا هنوزهم مردم تهران شب بیست و هفتم رمضان به نیت سر ابن ملجم کلٌه پاچه می خورند ؟ . نه تنها آمار کلٌه پاچه وجود دارد بلکه تالارهای پذیرائییی درتهران هستند که کلٌه پاچه را هم جزو منوی افطاری ماه رمضان خود اعلام میکنند ؛ سحری دادن در اینگونه تالار ها هنوز رسم نشده است و مردم نیز معتقدند که خوردن کلٌه پاچه در سحر سبب تشنگی زیاد روزه دار در روز پس از آن می شود و اکثرا" از خوردن آن اجتناب می کنند .
 اصولا" وجود افطاری درتالارهای مجلل تهران یک رسم جدید است باضافه ی اینکه منوی آنان می تواند معرف الگوی ( البته کامل وخاص ثروتمندتر ها ) افطاری های معمول و متداول مردم تهران باشد .

استفاده از تالار برای افطاری دادن

ابتدا لازم است که تالار حتما" رزرو شده باشد تا بانی مراسم افطاری مطوئن باشد که در شب مربوطه استفاده از آن به وی تعلق دارد .
برای بانی ، شرایط زیر یا برخی از آنها مطرح است :
موقعیت محلی تالار
گنجایش تالار
دکوراسیون و تمیزی
مدیریت و سابقه خدمت
دارا بودن سرویس افطاری در ماه مبارک رمضان
فیلمبردار و عکاس
مدٌاح
منوی افطاری در این ماه مبارک رمضان 1435 هجری قمری برابر با تیر - مرداد 1393 شمسی از اقلام زیر تشکیل شده است :
آب معدنی ، نوشابه ، دوغ
سوپ یا آش رشته
نان ( ترجیحا" سنگک خشخاشی )
پنیر و سبزی
خرما ( معمولا" مضافتی بم )
زولبیا بامیه ( گاه با گوشفیل )
کره و مربٌا
عسل
شله زرد
حلیم
کلٌه پاچه ( اگر سفارش شده باشد )
یک یا چند غذا از غذاهای متعارف مثل چلوکباب ها ، جوجه کباببیاستخوان ، زرشک پلو با مرغ ، باقلا پلو با مرغ یا با گوشت ، و...  


نظرات() 
  • تعداد کل صفحات : 2 
  • 1  
  • 2  

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic