Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

روایاتی از زندگی لقمان حکیم

جمعه 31 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


Image result for luqman

درست است که این سایت به مردم ، فولکلور و فرهنگ مردم ایران می پردازد ؛ امٌا شاید باورتان نشود که گاهی عناصر فرهنگی اسلامی - ایرانی ، و مشترک با سایر مردمان مسلمان جهان را می توان از ایزلند و انگلستان گرفته تا ایران و پاکستان و مالزی - اندونزی و قاره آمریکا مشاهده کرد ؛ از جمله قصه های لقمان .

لقمان خودش نخواست که پیامبرشود ! . 

دریکی ازقصه هائی که در اروپای غربی و نزد برخی از حدود سی - چهل میلیون نفر مسلمان اصالتا" ایرانی - عرب - ترک - هندی و به خصوص پاکستانی - آفریقائی و... آن دیار وجود دارد آمده است :

روزی و روزگاری لقمان که به اخلاق خوش شهره شهر و دیار خود شده بود و ازاین نظر خوشنام ومورد تحسین همه بود در دشتی نزدیک خانه خود زیر یک درخت لمیده بود و به شدت به فکر چند و چون دنیا فرو رفته بود ؛ به تدریج خوابش گرفت ، چشمانش گرم شد و زیر همان درخت دراز کشید . خوابش برد . در خواب فرشته ای را دید که ازآسمان به سوی او پائین می آمد . فرشته آمد و آمد تا کنار او به روی زمین رسید . 
فرشته به لقمان گفت : خدای احد و واحد ؛ الله ، می خواهد هدیه ای به تو بدهد . ازبین پیامبری و حکمت کدام را انتخاب می کنی ؟
انتخاب  هدیه اصلا" و ابدا" برای لقمان آسان نبود ؛ این بود که خوب فکر کرد و پس از فکر و تاملی زیاد گفت : حکمت .
لقمان وقتی از خواب بیدار شد احساسات عجیبی وجودش را فرا گرفت . متوجه شد که احساسات و درکی عجیب و غریب نسبت به همه چیز طبیعت یافته است . تمام زمین و زمان ، گیاهان ، درخت ها ، حیوانات و حتی مرغان هوا و ماهیان دریا را مثل خودشان درک می کند . همانجا ایستاده به عبادت خدای یگانه مشغول شد و شکر خدا را به جا آورد ؛ تا اینکه ... 

نظرات() 

رفتارهای ایرانی و اقتصاد بین الملل

پنجشنبه 30 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


گزارش بیزینس مانیتور از تولید ثروت درایران
jتسنیم .تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
سایر نگرانی های عمده کسب و کارهای بین المللی برای ورود به ایران شامل میزان بالای ( برخی از ) قوانین است که فضای عملیاتی را با سختگیری خاصی مواجه می کند که بسیار شرکت ها به خصوص شرکت های غربی به آن عادت ندارند. این فضا ممکن است برخی فعالیت ها را ممنوع یا مستحق جریمه بداند، و این بدان معناست که سرمایه گذاران باید قبل از حضور در ایران از هنجارهای حاکم بر جامعه ایرانی آگاهی پیدا کنند.
به علاوه، ایران دارای قوانین قوی ای در زمینه حمایت از مالکیت فکری نیست و این منجر به ریسک احتمالی سرقت و کپی آثار و محصولات تولیدی می شود. در نهایت اینکه، به رغم ضعف پاسپورتهای ایرانی در ورود به اکثر کشورهای جهان، بدون نیاز به ویزا، ایران با مشکل فرار مغزها دست به گریبان است. این موجب نبود نیروی با سطح تحصیلات بالا در بین نیروی کار ایرانی می شود که به معنای ریسک بالا برای کارفرمایان از نظر هزینه وارد کردن چنین نیروی کاری می باشد.


نظرات() 

فاجعه ی انسان شناسی و مردم شناسی ایران

جمعه 24 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


فاجعه ی انسان شناسی
 و مردم شناسی ایران

فاجعه انسان شناسی و مردم شناسی ایران از ده ها سال قبل از آنجا شروع می شودکه نوجوانانی به منظور کسب مدرک ، که در رشته های علوم انسانی آسانتر می نماید ، و بنابر این نه بنا بر استدلال لازم به سوی علوم انسانی ، و نهایتا" درمرحله ی دانشگاهی از جمله به سوی مردم شناسی کشیده می شوند . انسان شناسی و مردم شناسی به این طریق در ایران از رشته های ممتاز به حساب نمی آیند ، دانشجویانی مستعد و ممتاز را به سوی خود جذب نمی کنند و به دوره های کارشناسی ارشد و دکتری چه در ایران و چه در جهان معرفی نمی کنند . نویسنده ی این سطور هم دانشجوئی ممتاز نبوده است و پژوهشگری ممتازنیست .
کشورهای غربی که مقصد اصلی دانشجویان ایرانی این رشته بوده اندآنان را به ضعیف ترین دانشگاه های خود سوق داده اند ؛ و نهایتا" در همان دانشگاهها نیزبا ضعیف ترین کارنامه ها مدرکی به دست آورده به ایران باز گشته و اکثرا" « استاد انسان شناسی و استاد مردم شناسی » ! در دانشگاههای کشور شده اند .
طبیعتا" این افراد قادربه آموزش انسان شناسی و مردم شناسی نه تنها در سطح جهان پیشرفته بلکه حتی در سطح مطلوب برای ایران نبوده اند و مدارکی به گروهی از جوانان نسل بعدی اعطاء کرده اندتا به اصطلاح ازمزایای استخدامی آن در ادارات و مراکز دولتی و شبه دولتی بهره مند شوند .
فاجعه مکرر در اینجاست که این گروه اخیر ، که اکثرا" حتی در توصیف در مردم شناسی عاجزند، چه رسد به تفصیل و تحلیل و تعبیر ! به منظور این که کاری کرده باشندگاه به جلب نظر مردم با مراسم قدیمی در حدخبر نگاری و گزارش های به اصطلاح ژورنالیستیک ، با با ارائه کپی هائی ناقص تر ازسلف های خود ، می پردازند و عملا" مردم شناسی ایران را به تمسخر گرفته اند .
اگر ما برخی از چنین مطالبی را در این سایت می آوریم فقط « محض اطاع » آماری است و لاغیر . زنده باشید . بیائید در راه حق ، دانش حقیقی و مثمر و مفید ، و سربلندی ایران و ایرانی بکوشیم .


نظرات() 

نام خانوادگی در ایران . فامیلی در ایران . الغاء القاب و عناوین (3)

چهارشنبه 22 مرداد 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


سرکار خانم کچل وند !
به نظر بعضی چند مشکل اساسی در انتخاب نام خانوادگی ایرانیان جلوه گر شده  است: 
- مشکل ساختاری که شامل غلط املائی،طولانی بودن، ثقیل بودن یا پیچیدگی در لفظ در اولین گروه این علت است . 
-  اشکال محتوایی نیز  یکی دیگر از دلایل تغییر نام است به طور مثال نامناسب بودن معنی و مفهوم نام خانوادگی مانند بی دین، شه پرست
-  داشتن نام‌خانوادگی مغایر با ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی همچون بزدل، گدا، پالانی، چاپلوس، دوری از عناوین و القاب زشت و ناپسند .
-   بیکانه بودن واژه های تشکیل دهنده نام خانوادگی .
- تغییر پایگاه اجتماعی و یا قرار گرفتن در موقعیت روانشناختی جدید همچون ارتکاب جرائم موثر کیفری یکی از اعضای خانواده ، اجرای احکام نسب و نفی ولد، تشرف به دین مبین اسلام و یا براساس بند شش ماده 976 قانون مدنی در صورت ازدواج زن خارجی با مرد ایرانی .
-  وقتی کژتابی لفظی و معنایی باعث تداعی معانی نامناسب دیگر از نام خانوادگی می‌شود ..
مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به این که اشخاص می‌توانند در مواردی پیشوند یا پسوند نام خانوادگی خود را حذف کنند، افزود: اگر نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام محل یا منسوب به محل مانند: افتخاری علی آبادی، تبریزی راد منش ویا ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل یا طایفه همچون زراسوند احمدی، محسنی قشقائی و ترکیبی از یک واژه و نام یکی از حرف و مشاغل مانند بنکدار قاسمی، احمدی نقاش باشد، می‌تواند برای حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی خود اقدام کنند. همچنین هرگاه پیشوند یا پسوند نام خانوادگی فردی حرف، عدد یا کلمه زائد مانند م قاسمی، شکوهی صفت، مرحومه حسنی و یا ترکیبی از یک واژه و نام یکی از رنگ‌ها یا نام یک حیوان و یا شی باشد نیز می‌توان برای حذف این واژگان به ثبت احوال مراجعه کنند.
به گفته او، طولانی‌ترین نام خانوادگی که داشته‌ایم دارای 35 کاراکتر (حرف) بوده است.
 برخی از واژه‌های غیرمتعارف، مستهجن و دارای معنای نامناسب که اقدام به تغییر نام خانوادگی کرده‌اند که عبارت از گرگی، گوش بر، دو کله، سوراخ، عملی، پیاده، سواره، تیغ زن، کچل وند، گاوی، پالان دوز، قوری، پیش دستی، بزهکار، دویستی، دل کبابی، شمری، حلقه به گوش، کلوچه، ببری، فلفلی، خوکچی، زیغ، هزار تومانی، چرت، چرمی، سبزی خشک، حقیر، مزدور اول است. استفاده از اسامی این چنینی به عنوان نام خانوادگی نشان دهنده این است که در آن دوران کسی لزوم حسن انتخاب نام خانوادگی را به عنوان نام خانوادگی در نیافته بود بنابراین اداره احصاییه با انتشار مطلبی در روزنامه اطلاعات در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد.
جناب آقای شمری

نظرات() 

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات