Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

مراسم حنابندان داماد در بندر عباس

جمعه 14 شهریور 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

لطفا" برای مشاهده تمام تصاویر به منبع اصلی نگاه کنید 

مراسم حنا بندان عصر روز عروسی آغاز می شود و شخصی ، حنا را آماده و نزد داماد می آورد ، در این هنگام فرد دیگری چمدانی که لباسهای داماد در آن قرار دارد را نزد داماد آورده و به بقیه نمایش می دهد .







نظرات() 

روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

پنجشنبه 13 شهریور 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |



روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

انسان شناس و مردم شناس بزرگ ایرانی

ابوالحسن الوالجی بزرگ مردی بسیار دانا و از یاران صمیمی ابوریحان بیرونی بود گاه و بیگاه از او دیدار و درباره مسائل مختلف علمی با او گفتگو می کرد به هنگامی که ابوریحان بیمار شد فواصل ملاقات این دو کوتاه تر و مباحثات علمی شان طولانی تر و گرم تر شد این گفتگو ها تا آخرین روزهای حیات ابوریحان همچنان برقرار بود نوشتند :ابوریحان در آخرین ساعت زندگی مسئله ای در باره تورات از ابوالحسن پرسید اوکفت ای دوست !اکنون چه جای این گفتگوهاست و دانستن و ندانستن این مسئله تو را چه سود می بخشد ؟ابوریحان گفت :مگر حدیث «اطلب العلم من المهد الی اللحد »را نشنیده ای ؟ آیا اگر این مسئله را بدانم و بمیرم از این که نا دانسته بدرود زندگی گویم افضل و بهتر نیست ؟ ابوالحسن این مسئله را شرح گفت و هنوز دقیقه ای چند از پایان یافتن سخن او نگذشته بود که روزگار ابوریحان به سر آمد و بانگ شیون از اهل خانه برخاست .

نظرات() 

انسان شناسی و مردم شناسی خرافات در ایران ، جهان و دنیای اسلام

چهارشنبه 12 شهریور 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:یادداشت های آموزشی - پژوهشی فرهنگی، 


خرافات

دکتر محمود روح الامینی معتقد بود که ما در مردم شناسی مبحثی بنام خرافه و خرافات نداریم و هرچه هست « عقیده » است و لاغیر ( و البته بسیاری ازمردم شناسان جهان نیز بر این باورند که اعتقادات دیگران محترم اند و نمی بایست اقوام ، به ویژه مردم شناسان ، اعتقادات دیگران را باطل معرفی کرده به تمسخر بگیرند ) .
عموما" آنچه خرافات خوانده میشود بردو نوع است :
- اعتقادات باطل ، اباطیل ، موهومات ، تنفربی دلیل و منطق کافی ازیک چیز مثلا"عدد 13 ، عشق و علاقه ای مبالغه آمیز به یک چیز یا یک شخص خاص تا حدٌ اغراق آمیز .
- حکایات یا قصٌه هائی که بر اساس این اغراقات ساخته شده اند و اسطوره یا افسانه نام گرفته اند . در ایام اخیر مطالعه ای در ایران در سایت فارس نیوز منتشر شده است که مطالعه آن را ، در جهت اطلاع هرچه بیشتر ، به ویژه از منظر انسان شناسی اسلامی ، مفید ارزیابی کرده در این پست می آوریم :
*
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «خرافات» جمع کلمه عربی خرافه از ریشه «خرف» به معنای چیدن میوه یا پاییز فرتوت است. شاید از این رو پاییز در عربی، خریف نامگذاری شده است. خرافه نیز مصدر این فعل است. خرافات در معنای لغوی معانی متعدد و متنوع دارد. دهخدا نیز بر این عقیده است که خرافات، موهومات است، در زبان انگلیسی نیز کلمه Superstition به معنای موهوم‌پرستی و خرافات به کار رفته است.
خرافات و باورهای خرافی یکی از مسائل عمده جهان امروز محسوب می‌شود به گونه‌ای که می‌توان از آن به عنوان یک مسأله اجتماعی یاد کرد. مسأله‌ای که می‌تواند نقش آشکاری را در زندگی اجتماعی انسان‌ها ایفا کند چراکه باورها و عقاید خرافی اموری هستند که ریشه در اجتماع انسان‌ها دارند. این موضوع در زندگی اطرافیان و پیرامون ما نیز به چشم می‌خورد و نمونه شاخص آن عدد 13 است که به تصور بعضی عدد نحسی است، بنابراین چنین مسائلی نه فقط در جامعه ما بلکه در بسیاری از جوامع وجود دارد که ما در این گفت‌وگو به ریشه‌یابی خرافه در کشورهای غربی پرداخته‌ایم.
حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «خرافه» باورهای نامعقول و بی‌دلیلی است که در رفتار و احساسات انسان‌ها اثرگذار است که دلیل تجربی، دلیل عقلی، وحیانی، قرآنی و روایی معتبری درباره ان وجود ندارد و این باورهای نامعقول، در رفتار انسان تأثیرگذار بوده و رابطه علی و معلولی با هم دارند.
وی عنوان کرد: بر همین اساس معمولاً منشأ خرافه نوعی جهل و عدم اطلاع کافی از امور عالم واقع است و اگر ما در این عرصه از منبع معرفتی مطمئنی برخوردار نباشیم دچار توهم خواهیم شد.
* وجود دو رویکرد افراطی میان خرافه‌پرستان
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما در نوع برخورد با خرافات شاهد دو رویکرد افراطی هستیم؛ عده‌ای هستند آنچه را که ذره‌ای با عقل خود قابل درک نبینند و اگر آن را ورای فهم خویش بدانند آن را به خرافه متهم می‌کنند از این رو آنچه که بیان می‌شود تا جایی که آثار آن براساس قواعد مادی قابل اثبات نباشد به راحتی قابل انکار بوده و خرافه تلقی شود.
وی اظهار داشت: بنابراین ممکن است کسانی تربت کربلا و آب زمزم را خرافه بپندارند در حالی که ما در باب آب زمزم و تربت سیدالشهدا(ع) مستندات و تجربیات فراوانی داریم که شاهد صحت این باورهاست و در روایات اسلامی نیز توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع صورت گرفته است.
ساجدی گفت: امروزه در جهان به طور کلی و به طور خاص در جامعه ما عقل‌گرایی حاکم شده و جوانان به دنبال این هستند که هر چیزی را با عقل خویش اثبات کنند البته تأثیر تربت امام حسین (ع) در شفای دردها را بارها و بارها تجربه کرده‌ایم، یا اثر معجزه آسای توسل به امام رضا (ع)، قدرت اعجاز ائمه (ع) برای شفای دردها را ما تجربه کرده‌ایم و در عین حال، ممکن است برای کسانی که این مسائل را تجربه نکرده‌ و یا باورهای ضعیفی دارند، به راحتی مورد انکار قرار گیرد و این یک روی سکه است تا کسانی به راحتی باورهای دینی را حمل بر خرافه می‌کنند از جمله نقش ضرورت عزاداری و گریه بر امام حسین (ع)، دل‌بستن به ائمه (ع) و به طور کلی مراسم و اعمال آداب اسلامی و ... را خرافه می‌پندارند و این یک نگرش غلط و افراطی است.
وی ابراز داشت: از طرف دیگر کسانی را هم داریم که طرف مقابل گروه نخست قرار دارند و به راحتی آنچه را که نباید بپذیرند و باور داشته باشند را باور می‌کنند و براساس آن نیز به عمل می‌پردازند لذا خرافه امری است که اختصاصی به کشورهای اسلامی ندارد بلکه مردم گونا‌گون در تمام جهان به گونه‌ای به سوی باورهای خرافی حرکت کرده‌اند حتی امروزه در غرب نیز شاهد گسترش انواع خرافات هستیم و مصادیقی را بر خرافات در کشورهای مغرب زمین داریم.
* گسترش شک‌گرایی سبب شده تا افراد به دنبال حقیقت نباشند
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نحس بودن عدد 13 در کشورهای غربی هم رایج است، خاطرنشان کرد: معمولاً در کشورهای اروپایی و به طور مثال در کانادا، از آنجایی که عدد سیزده را نحس می‌دانند آسانسور آنها طبقه سیزدهم ندارد و این مسئله تا آنجا برای آنها اهمیت دارد که بعد از طبقه دوازدهم، طبقه 14 قرار دارد و یا در کشور ژاپن عدد چهار نحس است چرا که تلفظ عدد چهار با تلفظ کلمه مرگ برای آنها شباهت دارد لذا نوعی احساس ترس به آنها دست می‌دهد و ژاپنی‌ها از عدد ۴ بی‌زار هستند از این رو موبایل‌هایی که عدد چهار داشته باشند با قیمت کمتری به فروش می‌رسد و یا در ساختمان‌هایشان بعد از طبقه سوم طبقه پنجم را قرار داده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین در ایام کریسمس در کانادا رایج است کدوهایی را به صورت گسترده جلوی درب بخش‌ها و قسمت‌هایی می‌گذارند تا از ورود شیطان جلوگیری کند و یا در کشورهای اروپایی، دیدن گربه سیاه سبب خوش‌یمنی و خوش‌شانسی است البته عده‌ای هم برعکس، دیدن گربه سیاه را منشأ بدشانسی و بدیمنی می‌دانند تا جایی که حتی با دیدن گربه سیاه از رفتن به مسافرت منصرف می‌شوند.
ساجدی با اشاره به دلایل گسترش خرافه در غرب گفت: ما در دوران حاضر در دنیای شک و تردید، ضعف معرفتی و سردرگمی‌هایی که نوعی آنارشیسم معرفتی بر آن حاکم است به سر می‌بریم از مشخصه‌هایی که برای دوران مدرنیته یا پست مدرن گفته شده آن است که این دوران تا سال 1960 به بعد تلقی شده است از ویژگی‌های مهم این دوران و دوران ما قبلش آن است که دوران شک‌گرایی، حیرت گرایی، دوران بن‌بست معرفتی و دوران فراموشی حقیقت است که ما دیگر کاری به حقیقت و فهم حقایق نباید داشته باشیم بلکه یک نگاه کارکرد گرایانه باید به امور داشته باشیم هرچه که مفید باشد به آن عمل می‌کنیم و بر آن تکیه می‌کنیم.
وی اظهار داشت: گسترش شک‌گرایی و حیرت گرایی سبب شده تا افراد، دیگر به دنبال حقیقت نباشند و از این رو خرافه وارد صحنه شده است لذا قبلاً می‌گفتند خرافه آن چیزی است که با عقل شما در تضاد است و عقل نمی‌تواند آن را اثبات کنند اما اکنون می‌گویند شما چکار دارید که عقل نمی‌تواند آن را اثبات کند بحث کشف حقیقت و انطباق با حقیقت و تکیه بر یک معرفت ثابت را باید کنار بگذاریم کاری به حقیقت و معرفت نباید داشته باشیم این موضوع زمینه‌ساز رشد خرافات است و به همین دلیل امروزه افسانه‌ها و اسطوره‌ها (اسطوره به معنای یک مدل برجسته و ماندنی) به معنای افسانه امروزه در غرب رواج پیدا کرده و نوعی افسانه‌گرایی در همین دنیای متمدن به شدت رو به گسترش است.

نظرات() 

عادات مطلوب و عادات نامطلوب

سه شنبه 11 شهریور 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

عادات نا مطلوب موجود بین یک مردم ، به خصوص در بدو ابداع یا مد شدن یا دوباره مد شدن آنها را باید ابتدا شناخت  ، و آنگاه با ترک عادت مخفی نگهداشتن معایب جامعه ی خود از ترس آبرو ؟!!! ، و با پیش بینی و به منظور پیشگیریِ آنچه که اشاعه ی آن بر سر مردم میآورد ، مطرح کرد . تعصب ملٌی ومحلی جایزنیست و احساسات و شعارهائی حتی مثل « فرهنگ بومی هر روستا حفظ شود » بدون شناخت کافی همان روستا ها قاعدتا" ایستا گرائی است .
- آیا مثلا" « عادت » قلیان کشیدن جزء فرهنگ بومی مورد نظر نبوده است ؟
- و آیا چه اثباتی وجود دارد که خود قلیان از ابتدا یک عادت وارداتی از جامعه های دیگر به جامعه ما نبوده است ؟
- و در هرحال آیا رونق مجدد و البته با خطر بیشتر آن را باید پذیرفت ؟!!

معاون وزیر بهداشت و درمان عنوان کرد
کم‌تحرکی 18 میلیون ایرانی/11 میلیون سیگاری و قلیانی داریم

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان گفت: 18 میلیون نفر در کشور کم‌تحرک هستند.


در چهار ماه نخست امسال 43 مورد فوت ناشی از سلاح سرد به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده اند. .
قتل 43 تهرانی با چاقو در چهار ماه !!!
آیا « عادت » داشتنِ چاقوی ضامندار درجیب گروهی از جوانان ما پسندیده و جزئی ازفرهنگ بومی است ؟
  
واردات 100میلیون دلاری چادرمشکی
کد خبر: ۲۰۴۶۲۰۰۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره حمایت ویژه از تولیدکنندگان داخلی پارچه چادر مشکی در حالی همچنان ادامه دارد که طبق برخی آمارها در حال حاضر حاضر سالانه بیش از 100 میلیون دلار از این محصول به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و آمار واردات غیررسمی و قاچاق نیز زیاد برآورد می‌شود.


نظرات() 

« عادت » و عادات در انسان شناسی و مردم شناسی

دوشنبه 10 شهریور 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:تفنن و سرگرمی، یادداشت های آموزشی - پژوهشی فرهنگی، 


1400 مورد تجاوز به کودک در یک شهر
بر اساس گزارش منتشر نشده در انگلیس در فاصله سال‌های 1997 تا 2013 میلادی 1400 کودک در روترهام قربانی سوء‌استفاده جنسی شده‌اند.
*
یا درکشور دیگری تجاوزبه زنان و دختران به تدریج توسط مهاجمان به آن کشور عادٌی می شود ؛ در نیجریه ....

یکی از عناصرزندگی انسانی ، و بنابر این « انسان شناسی » عادت است .
« عادت » روٌیه ای است نسبتا" همیشگی که یک انسان آنرا پذیرفته است و در زندگی روزمرٌه خود عمل می کند .
برخی ازعادت ها در برخی از گروه ها و اجتماعات وجود دارندو در سایر گروه ها و اجتماعات وجود ندارند ، یا کمتر وجود دارند ؛ ازاینجا « عادات مردمی » و جایگاه مطالعه ی آن در «مردم شناسی » ایجاد میشود .
فرهنگ یک مردم متشکل از عناصری است که از جمله ی آنها عادات هستند .
تمام عناصر فرهنگ یک مردم پسندیده و به ویژه مترقی نیستند . از نظر عادات ، دو نوع عادات داریم که خواه نا خواه و به هر تقدیر بین مردم رایج شده اند :
- عادات خوب
- عادات بد
پس اینکه گاهی اینطرف و آن طرف می شنویم که « فرهنگ بومی » باید حفظ شودرا نمیتوانیم به طور کامل بپذیریم . چون اگرفرهنگ بومی مطلقا" خوب بوددرپی سیاستگذاری وبرنامه ریزی توسعه فرهنگی بر نمی آمدیم ؛ و به « بهشت » امید نمی بستیم ؛ چرا که همین جا بهشت بود ...


نظرات() 
  • تعداد کل صفحات : 2 
  • 1  
  • 2  

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات