Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

« رسم » های زیبا سازی جسمانی نزد ایرانیان (11)

شنبه 26 مهر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


عکس ، تزئینی است
مردمان جهان و از جمله مردمان ایران  را می توان برحسب زیبا پسندی ، طبقه بندی و از نظر جغرافیائی ناحیه بندی کرد ؛ از مردمانی که به حدٌی زیبا پسندهستند که باصطلاح « عقلشان در چشمشان هست » ! تا مردمانی که برای زیبائی تقریبا" هیچ پشیزی ارزش قائل نیستند .
در همین ایران عزیز مثلا" مناطق ایلاتی زاگرس را داریم که به زیبائی بسیار اهمیت می داده اند ؛ و از جمله این موضوع در لباس های زنان آنان متجلی شده است ؛ حال انکه در فلان شهر جنوب کویر مرکزی ایران در کم بها دادن به زیبائی به خنوان مثل این اصطلاح را برعلیه چشمان درشت و سیاه داشتند که « چشمان سیاه گاو هم داره ! » یا « چه کار داری به پوزش ؟ » ( پوز به معنی چهره ) .

 
حال اگر مردمانی زیباپرست باشند ؛ بازهم زیبائی در هر زمان نسبت به زمان دیگر و در هر مکان نسبت به مکان دیگر متفاوت است .

این وبلاگ محل مطالعات و تحقیقات اجتماعی است

امٌا گویا دست محبٌت ما را نمی پسندند و رد می کنند :

با ما مساعدت کافی نمی شود

نظرات() 

« رسم » های زیبا سازی جسمانی نزد ایرانیان (8): گردن

شنبه 26 مهر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


گَل و گردن

در ادبیات ایران  گردن را نمادی از خلق و خوی و شخصیت هرکس شناخته اند :
گردن باریک = مطیع
گردن کلفت = عاصی و نا به فرمان
گردنِ خم = مطیع و متوقع
گردن کشیده = نا به فرمان و غیور ...
... و به ندرت به صورتی طبیعی به آن توجه داشته اند ؛ امٌا همینکه زیبائی تمام اندام مطرح می شده است ، و به ویژه زمانی که زینت آلات نقش می یافته اند گردن در مرکز توجه بیننده و بنابر این خودنمائی زن واقع می شده است :
زیور آلات گل و گردن شاید گرانترین زیور آلات یک زن بوده اند : گردنبند ، مدال ، سینه ریز ، و...و...و...
و دقیقا" شاید از همینجا باشد که گردنِ کشیده یا بلند و نه چندان کلفت ، و هموار ( به خصوص فاقد رگهای برجسته و سیب گردن ) مورد توجه واقع می شده است ؛ حال آنکه گردنِ کوتاه سمبلی از نازیبائی نه تنها نزد زن که گاه نزد مردان نیز بوده است . 


نظرات() 

یاد بود روز شهادت میرزا محمد فرخی یزدی

جمعه 25 مهر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

25 مهر
 یادبود ...
شهید میرزا محمد فرخی یزدی
است ؛ که « در حدٌ  زمانه ی خود » 
  زبان گویای  مردم در برابر استبداد و استعمار بوده است
فراموش نکنیم که فرخی ها نه اسوه ای بی نظیر بودند و نه باصطلاح معصوم پانزدهم ....
امٌا اگر فرخی و فرخی ها نبودند ، بیداری ها نبودند ...
و اگر بیداری ها نبودند ...
 
آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی
دست خود ز جان شستم از برای آزادی

تا مگر به دست آرم دامن وصالش را
می دوم به پای سر در قفای آزادی

با عوامل تکفیر صنف ارتجاعی باز
حمله میکند دایم بر بنای آزادی

در محیط طوفان زا ، ماهرانه در جنگ است
ناخدای استبداد با خدای آزادی

دامن محبت را گر کنی ز خون رنگین
می توان تو را گفتن پیشوای آزادی

فرخی ز جان و دل می کند در این محفل
دل نثار استقلال ، جان فدای آزادی

قبلا" یک پست تحت عنوان « شاعر مردمی ، میرزا محمد فرخی یزدی » در این سایت آمده است که شمارا به خواندن آن توصیه می کنیم .

نظرات() 

برخی از آداب و رسوم عید غدیر در ایران ، به سوی جشن غدیر

چهارشنبه 23 مهر 1393

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


عید غدیر به نظر می رسد که طی قرون اخیر همیشه یکی از چهار - پنج عید بزرگ در ایران بوده است  و رنگ و بوی ایرانی و ایرانی تری به خود می گیرد . 
- سابق بر این خیلی از مردم معتقد بودند که در این عید سعید باید لباس نو بپوشند و با گلاب خود را معطر کنند ؛ بسیاری از زنها آرایش می کردند و بهترین لباس خودرا می پوشیدند .
- همگی به یکدیگر تبریک می گفتند و به خصوص به بزرگتران فامیل
- حوالی 1330 در برخی از شهرستانها مؤمنان پس از نماز صبح به دیدار سادات می رفتند و سادات هم محض تبرک و تیمن و « مایه کیسه » ( پولی که میبایست در کیسه یا جیب یا کیف پولشان بگذارند و تا یک سال خرج نکنند ) سکٌه ای مثلا" یک قرانی یا دوقرانی و پنج قرانی به آنان عیدی می دادند که در اوایل انقلاب این مبلغ در تهران به بین ده تا پنجاه تومان رسیده بود ، در 1380 بین صد تا دویست تومان بود ، و با تورم در حال حاضر به هزارتومانی و گاه بیش از آن رسیده است .
- گفته می شد که در قدیم و در برخی از شهرستانها مردانی ازسادات در معابر عمومی ، و به ویژه بازارهای پر رونق ، سینه خود را لخت می کرده و می ایستاده اند تا رهگذران مرد پس از بوسیدن سینه شان به آنان تبریک بگویند ...
- چهل - پنجاه سال قبل ، به غیر از درون برخی از خانه ها و حسینیه ها که ، البته به ندرت ، جشن می گرفتند ، و شربت وشیرینی می دادند ، جشن گرفتن ، چراغانی کردن و شیرینی دادن چون امروز رسم ( و در حدٌ بضاعت مردم ) نبود . درعوض :
- در این روز برخی که نذری ، وقفی یا رسم سالانه داشتند آبگوشت ، آش و پلوی غدیری می دادند . منتهی
- چون گروه زیادی از مردم روزه می گرفتند توزیع غدیری را گاه بیشتر به نزدیک غروب واگذار می کردند...
و....
امروز همچنان که شاهد بودیم « عید » غدیر به تدریج تبدیل به « جشن » غدیر می شود  ...که تحولی فرهنگی و در عین حال سیاسی است ....   

نظرات() 

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic