تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - مطالب هفته دوم اسفند 1396
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

یاد بود هفتمین سال فقدان دکتر محمود روح الامینی - 3

چهارشنبه 9 اسفند 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

 

یاد بود هفتمین سال فقدان دکتر محمود روح الامینی - 3 

( تاریخ مردم شناسی در ایران – ضمیمه تاریخ مردم شناسی در ایران - عصر پهلوی )

شاید بزرگترین مرجعی که در ایران ، و بمنظور جلب خواننده هرچه بیشتر ، یا حتی به دلیل کمبود مطالب دیگر ، موضوعات مردم شناختی را عجیب و غریب معرفی کرده است روزنامه ها و مجموعا" مطبوعات ادواری بوده باشند که از اواسط حکومت قاجاریان ، قریب به 170 سال پیش از این منتشر شده اند . نخستین روزنامه ها چون کاغذ اخبار ، وقایع اتفاقیه که بعدا" روزنامه  دولت عَلیٌه ایران نامیده شده است ، و... محلی به این منظور نداشته اند ؛ لیکن با رونق نشریات ادواری و افزایش حجم آنان اینگونه مطالب نیز به آنها اضافه شده در دهه های 1340 و 1350 ( مثلا" در هفته نامه ی فردوسی ) به اوج رسیده است .

مجموعا" مطالب مردم شناختی نزد مطبوعات فارسی :

کمکی به تکمیل صفحات نشریات بوده است

جذٌاب ، وجالب توجٌه خواننده و بنابر این خواننده – خریدار بوده است

مطلوب و سرگرم کننده ....

و طبیعی است که به منظور جلب توجٌه هرچه بیشتر خواننده – خریداران به مطالب « عجیب » ، تمسخر آمیز و مورد انتقاد ، و ... که « خرافه » نامیده می شده اند ( از نوع مطالب کتاب کلثوم ننه ) ، و به گمان آنان ارزش کتاب شدن یا حتی مقاله علمی شدن را نداشته اند ، روی آورده اند ؛ و قصد فقط معرفی واقعی و دقیق عقاید و آداب و عادات و رسوم مردم نبوده است .

نویسندگان چنین مطالبی خود غالبا" از عوام بوده در نگارش آنها از روشی علمی استفاده نمی کرده اند و از اینجهت هزاران مطلب مردم شناختی که در مطبوعات یک قرن و نیم اخیر ایران درج شده اند دارای ارزش علمی و شرایط قرارگرفتن به عنوان منابع مردم شناسی نمی نمایند . حال آنکه ، به گفته دکتر محمود روح الامینی ، میتوانند « فهرست موضوعات – چک لیست » یا باصطلاح مورد کاربردِ مکررِ وی « سرنخ » هائی بوده باشند که بخش اعظم عناوین موضوعات مردم شناسی ایران را پوشش می دهند (1) .

مسلما" مطالبی مردم شناسانه هم در مطبوعات علمی و باصطلاح وزین چون پیام نو – تلاش – جهان نو – خوشه – راهنمای کتاب – سخن – کتاب هفته – کاوش – کاوه – مسائل ایران – نشریات دانشکده ها – وحید - یغما و... منتشر شده اند ؛ و حتی مطبوعاتی تحت عناوین « مردم شناسی » ، « نامه علوم اجتماعی » ،« هنر و مردم » ، « کتاب هفته » ، و.... وجود دارند که مطالب بسیار معتبر تری ارائه داده اند و متاسفانه مورد کتابنگاری در خدمت دانشجویان و پژوهشگران مردم شناسی قرار نگرفته اند .

این مهم به کمک دانشجویان و تحت عنوان کارعملی آنان تا حدودی بسیار زیاد امکانپذیر است

نظرات() 

آیا مردم شناسی علم عجایب و غرایب است ؟ - 2

سه شنبه 8 اسفند 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

 

 

یاد بود هفتمین سال فقدان دکتر محمود روح الامینی - 2


آیا مردم شناسی علم عجایب و غرایب است ؟ - 2

انسان شناسی ، تمام انسان های تمام ادوار تاریخ ، در تمام مشخصاتشان ، را در برمی گیرد و قاعدتا" در خصوص تفاوتهای میان گروه های انسانی است ؛ و قبل از هرچیز به تفاوتهای طبیعی – جسمانی یا مجموعا" نژادی آنان ، می رسد ؛ که در تعمیق مطالعات خود ، از جمله رابطه ی میان نژاد و فرهنگ ، شامل مردم شناسی نیز می شود . از اینجاست که انسانشناسی ، گسترده تر و شامل علوم طبیعی – جغرافیائی – انسانی – اجتماعی و بنابر این مردم شناسی است ؛ حال آنکه مردم شناسی ، مشمول حوزه انسان شناسی و بیشتر محدود به روابط اجتماعی و به این ترتیب تقریبا" فقط از علوم اجتماعی است .

اکثرا" بنای مردم شناسی را بر شناخت تفاوت های میان گروه های اجتماعی بشری ذکر کرده اند و اینکه رفتار و روابط درونی اجتماع یا جامعه ای از رفتار و روابط درونی اجتماع یا جامعه ای دیگر متمایز و بنظر آنان غریب می نماید .

غریب هر آنچیزی است که دور از سبک زندگی و بطور کلٌی فرهنگ ما بوده باشد ؛ و چون محلِ مردم شناسی اجتماع ها یا جامعه های کوچک و محدود ، یا هرمحدوده ی اجتماعی کوچک و قابل مطالعه ژرفانگر است :

جامعه هائی در زمان های بعید یا مشابه آنان ( چون اقوام ابتدائی )

جامعه هائی در مکان های بعید ( سرزمین های دوردست که اروپائیان آنها را اصطلاحا" « ماوراء دریاها » نامیده اند ).

سبک زندگی های بعید از سبک زندگی متداول نزد ما ( مثل سبک زندگی اهل هوا در سواحل و جزایر خلیج فارس )

را شامل می شود .

متفاوت و غریب یعنی آنچه همگون فرهنگ و سبک زندگی ما نبوده باشد ؛ بیگانه باشد ؛ دگر گون باشد ؛ بنظر ما معمولی و عادی نیاید ؛ و ناشناخته مانده باشد .

عجایب جهان موضوع مطالعات مردم شناختی نیستند ؛ حال آنکه متفاوت بودن و اصطلاحا" غریب بودن سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی دیگر اصل و بطن مردم شناسی را تشکیل می دهند .


نظرات() 
  • تعداد کل صفحات : 2 
  • 1  
  • 2  

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :