Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

سنت های ماه مبارک رمضان در شهرستان بافق

یکشنبه 7 خرداد 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

سنت های ماه مبارک رمضان در شهرستان بافق

یزد- ایرنا- ماه مبارک رمضان از ماه هایی است که با سنت های ویژه ای همراه است، برخی از آداب و رسوم این ماه در میان اکثر مناطق کشور دارای اشتراک هایی است و برخی نیز ویژه مناطقی خاص می باشد که در این گزارش برخی سنت های ویژه ماه خدا در شهرستان بافق تشریح شده است.

به گزارش شنبه ایرنا، ماه مبارک رمضان در شهرستان بافق نیز مانند بسیاری از شهرها و آبادی ها به لحاظ دینی و شرعی دارای عناصر فرهنگی ویژه ای است و از منظر فرهنگ عامه نیز خرده فرهنگ های مخصوص به خود را نیز دارد که برخی از این سنت ها در ادامه ذکر می شود.
روزه چند کُتو
بیدار شدن در وقت سحر، سحری خوردن و آمادگی برای روزه گرفتن علاوه بر ثواب و اجر معنوی به لحاظ تفاوتی که با یازده ماه دیگر سال دارد، نوعی تنوع و تفریح برای بزرگترها محسوب می شود.
بچه ها و افراد نابالغ نیز بدلیل اینکه اول شب معمولا خانواده ها از سحر و سحری خوردن و بیدار شدن صحبت می کنند، شور و شوق فراوانی برای بیدار شدن نشان می دهند و از والدین می خواهند که آنها را نیز فراموش نکرده و سحر بیدار کنند.
کودکان نیز ضمن اینکه روزه های کوتاه تری می گرفتند، با بیدار شدن در سحر، با فرهنگ معنوی سحر و روزه و رمضان آشنا می شدند.
البته برای کاستن از فشار گرسنگی و تشنگی طول روز بر حسب توان فرزند نابالغ چند نوبت به آنها آب و غذا خورانده و دوباره روزه آنها را پیوند می زنند که به چنین روزه گرفتنی روزه پیوندی یا دوکُتُو گفته می شود.
بیدار شدن سحر
در قدیم به دلیل نبودن ساعت و سایر وسایل هشدار دهنده برای سنجش زمان که بتواند در وقت معین و مقرر بیدار و یا وقت را برای مردم تعیین کند، از روش ها و ابزار طبیعی بهره می گرفتند و در زمان مورد نظر یا در وقت سحر بیدار می شدند. مثلا یک یا چند نفر از اهالی محل سحرها بیدار می شدند و با صدا زدن و زدن در خانه ها، دیگران را بیدار می کردند.
در بعضی از روستاها نیز طبل و دهل می نواختند تا مردم بیدار شوند.
صدای خواندن خروس بهترین و رایج ترین وسیله برای بیداری مردم در سحر بود زیرا مردم به تجربه دریافته بودند که خروس ها در طول شبانه روز در سه نوبت معین بانگ سر می دهند.
زندگی سنتی و غلبه فرهنگ دامداری و کشاورزی در بیشتر مناطق موجب می شد که عامه مردم در منازل خود تعدادی مرغ و خروس نگهداری کنند و حتی کسانی که در طول سال (غیر از ماه رمضان) به هر دلیل مرغ و خروس نداشتند، مخصوص این ماه خروسی خریداری و برای بیدار شدن هنگام سحر در نزدیک ترین محل خواب خود از آنها نگهداری می کردند.
خروس خون اول نیمه شب یعنی ساعت 24 را خبر می داد، خروس خون دوم سحر و خروس خون سوم وقت نماز صبح و دمیدن صبح صادق را بانگ می زد.
برخی از مردان که دعا خوان سحر و اذان گوی صبح بودند، از روی ستاره ها و قرار گرفتن آنها در آسمان به اوقات مورد نظر پی می بردند و با صدای خود چند همسایه و همسایگان دیگر را بیدار می کردند و به این ترتیب همه شهر از آغاز سحر و پایان آن مطلع می شدند.
غذاهای سحری و افطاری در بافق قدیم
همیشه جامعه به طبقات و گروه هایی تقسیم شده که از نظر سطح زندگی و برخورداری از مزایا و امکانات یکسان نبوده و نیستند، غذای اغنیا، اربابان و ثروتمندان را در طول ماه رمضان گوشت، کشک و روغن گوسفند، برنج و دیگر غذاهای مقوی تشکیل می داد اما بیشتر مردم طبقات پایین اشکنه تخم مرغ را با مرزنجوش، فلفل، پیاز و در صورت امکان روغن گاو یا گوسفند و در غیر این صورت با یکی از روغن های ارزان تر می پختند به طوری که مقداری آب داشته باشد تا نان در آن خرد کنند.
شیر گاو یا گوسفند را بیشتر برای سحری استفاده می کردند و در صورتی که ماه مبارک در زمستان بود، آش تُکی یا شلغم پخته غذای افطاری مردم بافق بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا هم اکنون شکاف طبقاتی کاهش یافته و هر فرد و خانواده به قدر وسع خود می تواند غذای مورد نظر افطار و سحری را فراهم کند.
میزان پخت و توزیع غذای نذری نیز نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده و تقریبا هرشب ماه مبارک رمضان در چند گوشه شهر آش نذری و افطاری طبخ و توزیع می شود.
دید و بازدید و دادن افطاری گروهی و خانوادگی و به جای آوردن صله رحم در ماه خدا بیشتر به چشم می خورد و بافقی ها از ابتدا تا انتها ماه ضیافت الهی، اقوام و دوستان خود را به افطاری دعوت می کنند و این رسم دو طرفه است یعنی اگر فردی دعوت شد، شب بعد یا چند شب دیگر افطاری دادن را جبران می کند.
در ایام ضربت خوردن حضرت امیر و شهادت این امام همام و لیالی قدر، دادن افطار و اطعام نذری رونق زیادی دارد و افراد زیادی در این مهمانی که رنگ خدا دارد شرکت می کنند.
بافق با 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
7543 / 6014/ گزارشگر: اصغر عسکری** انتشار: کاظم شاملو
irnayazdd

انتهای پیام /* 

نظرات() 

تقابل آداب و رسوم با تکنولوژی . Anthropology of Iran : Ramadan

جمعه 5 خرداد 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:مراسم مذهبی، 


تقابل آداب و رسوم با تکنولوژی . 
Anthropology of Iran : Ramadan

می توان در انسان شناسی ، و بخصوص مردم شناسی ، سه مکتب یا سه گروه قائل شد :
گروهی که مردم شناسی را « توصیف » صِرف می پندارند .
گروهی که به « تحلیل علمی » در مردم شناسی معتقدند .
گروهی که مردم شناسیِ بدون « هدف کاربردی » را بیفایده می انگارند .
گروه های اوٌل و دوٌم بیشتر در حیطه نظری و دانشگاهی فعٌال اند و گروه سوٌم می تواند در خدمت به اصلاح اجتماع یا جامعه مورد مطالعه نقش بسیار موثری ایفا کند و در واقع در سلک سیاستگذاران و برنامه ریزان در آید ؛ بشرط اینکه از سایر علوم انسانی و اجتماعی چون جغرافیا ، اقتصاد و جامعه شناسی نیز بهره گیرد . 
در این نوع مطالعه است که مثلا" بنظر می رسد تکنولوژی با ارتقاء خود از جایگاه آداب و رسوم می کاهد ؛ مثلا" :
در 50 - صد سال پیش رسم بر این بوده است که مردم قبل از ماه مبارک رمضان به مسافرتهای ضروری خود بروند تا در این ماه مجبور به مسافرت و مشکلات در روزه داری نشوند ؛ حال با وسایل نقلیه جدید این مشکل تا حدودی بسیار زیاد حل شده و « رسم مسافرت های قبل از رمضان » تقریبا" از میان رفته است .
« رسم ماه دیدن » یعنی کوشش برای رویت ماه مبارک رمضان و شروع ماه مبارک برای روزه گرفتن نیز نقش ( فونکسیون ) خود را از دست داده است :
« تحول اجتماعی » در دوران انتقال از سنٌت به مدرنیته ؟ ....
نگاه کنید :
  
کد خبر: 82544936 (6004193) | تاریخ خبر: 05/03/1396 | ساعت: 9:25
چهار گروه استهلال در یزد، هلال ماه رمضان را رصد می کنند
یزد - ایرنا - رییس ستاد استهلال یزد از اعزام چهار گروه استهلال برای رصد هلال مبارک رمضان در این استان خبر داد.
چهار گروه استهلال در یزد، هلال ماه رمضان را رصد می کنند
حجت الاسلام علی رضا شریفی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این گروهها 20 متخصص و کارشناسان علم نجوم عضویت دارند.
وی ادامه داد: این گروه ها از عصر امروز برای استهلال هلال ماه مبارک رمضان به مناطق مختلف استان یزد اعزام می شوند.
این مسئول اظهار داشت: گروه های استهلال ماه مبارک رمضان در شهرستان های اردکان، میبد و برخی مناطق شهرستان تفت مستقر می شوند و هلال را پیش از غروب رصد می کنند.
شریفی تصریح کرد: از آنجا که رویت هلال در استان یزد با چشم غیرمسلح محتمل نیست گروه ها تجهیزات لازم را به همراه دارند.
وی گفت: فعالیت گروه های رصد هلال ماه مبارک رمضان زیر نظر ستاد استهلال کشور صورت می گیرد.
این مسئول تصریح کرد: نتیجه رصد هلال احمر ماه مبارک در اولین فرصت به ستاد مرکزی استهلال کشور در تهران اعلام می شود.
شریفی از همکاری اعضای گروه استهلال استان که همواره ماموریت های محوله را با دقت و جدیت و طبق برنامه انجام می دهند قدردانی کرد.
7536/ 6197 خبرنگار:کاظم سبحان زاده**انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام /* 

شِما : تبدیل « رسوم رویت ماه » به « فعالیت اجرائی - دولتی » : کاهش نقش مردم ، کاهش مشارکت مردم در امور ، کاهش روابط اجتماعی ، کاهش سینرجی اجتماعی ، افزایش قدرت دولت مرکزی ، افزایش بودجه جاری ، افزایش برخی از مسائل اداری - اجتماعی و... اقتصاد ، بهره وری ، عدالت اجتماعی ...
مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد: روحانیت نقش اساسی در کاهش آسیب های اجتماعی بر عهده دارند

نظرات() 

تدارکات رمضان در تهران - ایران

چهارشنبه 3 خرداد 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) | طبقه بندی:مراسم مذهبی، 



تدارکات رمضان در تهران - ایران

پنجاه - صد سال پیش از این شاید ماهِ قبل از ماه مبارک رمضان ، یعنی ماه شعبان ، پررونق ترین ماه بازار خرده فروشی و حتی عمده فروشی ، و ماه رمضان راکد ترین ماه برای بازار و بازرگانان بود و حتی برخی از بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ در این ماه مبارک به طور کامل تعطیل می شدند یا فقط شب ها چند ساعتی فعالیت می کردند و البته فعالیتی به مراتب کمتر از سایر ماه ها داشتند مگر معدودی از مشاغل که در ماه مبارک رمضان و به دلیل مرتبط بودن با آداب و رسوم آن رونق می گرفتند .
در رونق بازار و خرید مردم ماه شعبان مشابهت هائی با ماه قبل از نوروز ، اسفند ، می یافت . منتهی در شعبان اکثر قریب به اتفاق خرید ها مربوط به  مواد غذائی ، بخصوص از بقٌالی ( خواربار فروشی ) ها و طوٌافی ( میوه فروشی و سبزی فروشی : تره بار ) ها می شد .
خریدها و مجموعا" « تدارکات رمضان » یک رسم بودند .
از حوالی 1360 ه . ش این رسم در محتوای خود دارای تغییراتی اصولی شد که جامعه مذهبی ما را از یک « اجتماع مردمشناختی » به سوی یک « جامعه » نسبتا" سازمان یافته سوق داد : مداخله دولت در امور و ساماندهی « بازار رمضان » ( تنظیم بازار رمضان ) .
اگر این ساماندهی منطبق با قوانین و مقررات ، برنامه ریزی و اجرای صحیح باشد اجتماع را به جامعه مبدل ساخته است که البته هنوز مداخله دولت به آن حد نرسیده است . با این وجود نگاه کنید به عناوینی چون :
*
تبلیغ ماه رمضان در مساجد و مجالس
*
اعلام برنامه مجالس تبلیغی طی ماه مبارک
*
برنامه های قرآنی و به ویژه ختم قرآن در ماه مبارک
*
اعلام برنامه های فیلم های سینمائی که طی این ماه و فقط در ساعت پایان روز ( شب ) نمایش داده می شوند .
*
تهیٌه برنامه های خاصٌ رادیوئی و تلویزیونی برای پخش طی این ماه
*
معرفی سریال‌های ماه رمضان 96
هر ساله با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف سیما تدارک وسیعی برای تولید برنامه‌های متنوع و جذاب در این ماه انجام می‌دهند.
*
توزیع «سبد غذایی ماه رمضان»
*
ایجاد و فعالیت وب سایت های ماه مبارک رمضان
*
تهیٌه و تدارک آذوقه های عمومی ( قند ، برنج ، مرغ و... ) خاص ٌ ( خرما ، ذولبیا ، ..... ) بنا به سیاست تنظیم بازار که مثلا" توزیع 570 تن برنج ....
*
تعیین قیمت های اغذیه و شیرینیجات این ماه مانند زولبیا - آش - حلیم ...
*
کاهش ساعات کار و حتی کاهش ساعات طرح زوج و فرد در ترافیک ...
*
تهیٌه برخی از غذاهای ویژه ماه مبارک رمضان در کارگاههای مربوطه
......
همکارارجمند و دانشجوی گرامی :
هنوز جامعه ی ما به آن حدٌ سازمان یافته نیست که مراسم رمضان در آن کاملا" سیاستگذاری ، قانونمند ، طبق برنامه ی مدون و لازم الاجرا ، و سازمان یافته باشد تا مطالعات آن را مطالعاتی کاملا" جامعه شناسی بدانیم .
موضوع مطالعه مراسم رمضان در ایران هنوز هم موضوع مردمشناسی و مردمنگاری است ؛ و به خصوص به صورت :
توصیف مراسم رمضان با حضور در آن مراسم و نگارشی اصولی و دقیق
اینکه پنجاه سال قبل چه رسمی وجود داشته است که امروز وجود ندارد ؛ آن را از فلان خاله زنک بپرسیم و بنویسیم مردمشناسی نیست ؛ که اگر مردم شناسی بود خاله زنک های خوش حافظه مردم شناس ترین مردم شناسان جهان بودند ؛ شاید تاریخ اجتماعی و فرهنگی باشد و آنهم اگر بنا به روشهای علمی نوشته شود ...

،رمضان در ایران ، رمضان در تهران ، مردم شناسی رمضان ، جامعه شناسی ، تاریخ اجتماعی و فرهنگی ، تدارکات رمضان ramadan en Iran, ramadan e Teheran , ر

نظرات() 

حرمت ماه مبارک رمضان

سه شنبه 2 خرداد 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


رمضان در جهان

قبل از هر چیز حرمت ماه مبارک رمضان را نباید شکست

آماده‌سازی متفاوت سعودی‌ها برای ماه رمضان!
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶  پ
روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: در سفر ترامپ به عربستان، آنچه توجه شمار زیادی از کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد، حضور «ایوانکا» دختر دونالد ترامپ بود.
او در این سفر به همراه همسرش، رئیس‌جمهور آمریکا را همراهی می‌کند.
در ادامه توجهات کاربران مجازی در عربستان سعودی، هشتگی برای ایوانکا ترامپ شکل گرفته است.
عادل الکلبانی، امام جماعت سابق مسجدالحرام با اشاره به شکل‌گیری این هشتگ دختر ترامپ برای پیگیری اخبار او که در فضای مجازی عربستان «ترند» شد، در توئیتی با لحنی تمسخرآمیز در این‌باره نوشت: «مشخص است که جامعه اکنون آماده عبادت در ماه رمضان می‌شود».


کسی که خود را خلیفه مسلمین جهان می داند جلوی یک خانم هنر پیشه بی حجاب سر خم می کند ؟!

نظرات() 

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :