Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

آغاز عزاداری 13 محرم در یزد

چهارشنبه 12 مهر 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

آغاز عزاداری 13 محرم در یزد/مسجد ملا اسماعیل، میزبان عزاداران

یزد- ایرنا- آیین عزاداری 13 محرم، از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه، بر اساس یک سنت دیرینه، در مسجد ملااسماعیل یزد آغاز شد.

به گزارش ایرنا در این مراسم که هر ساله در چنین روزی از ابتدای صبح تا ظهر در این مکان مقدس برگزار می شود 15 هیئت عزاداری از سراسر استان ضمن حضور در مسجد به عزاداری می پردازند.
بر اساس برنامه زمانبندی شده، هیئت های محله های مختلف یزد به نوبت، وارد این مسجد شده و به سینه زنی و عزاداری در رثای شهادت ابا عبدالله(ع) می پردازند. 
مشابه این مراسم معنوی در همه مناطق تابعه استان با حضور پرشور عزاداران حسینی و همراه با آیین نخل برداری صورت می گیرد.
مردم مومن دارالعباده و دارالعلم یزد از دیرباز در روز 13 محرم که آن را سوم امام حسین(ع) نیز می خوانند به مراسم مختلف عزاداری و به خصوص نخل برداری در گوشه و کنار شهر و در محلات مختلف می پردازند و به مقام والای شهدای کربلا ادای احترام می کنند.
در این روز تقریبا همه دسته های سینه زنی و عزاداری یزد به مسجد ملا اسماعیل محل برگزاری نماز جمعه می آیند و با حضور خیل عظیم مردم، مسئولان و روحانیون به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند .
راه اندازی هیات عزاداری 'بنی اسد' از دیگر بخش های این عزاداری است.
همچنین امسال برای دومین سال پیاپی، تجمع بزرگ هیات های مذهبی استان در حسینیه امیر چقماق یزد برگزار می شود.
دبیرخانه بین‌المللی 'یزد حسینیه ایران' نیز اعلام کرد 12 موکب در خیابان قیام یزد پذیرای عزاداران در 13 محرم هستند.
با توجه به اینکه امسال برای دومین سال، گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی استان یزد در حسینیه امیرچخماق برگزار می شود علاوه بر این برنامه، برنامه های دیگری نیز از گذشته در مسجد ملااسماعیل برگزار می‌شد که به قوت خود باقی است.
این دبیرخانه اعلام کرد: مردم عزادار می توانند از ساعت هفت صبح تا ظهر در مسجد ملااسماعیل در برنامه‌های ویژه این روز شرکت کنند و از نماز ظهر به بعد، تجمع هیئات مذهبی در حسینیه امیرچخماق آغاز می‌شود.
گردهمایی در حسینیه امیرچخماق نیز از ساعت 12 آغاز و تا ساعت 13:30 ادامه خواهد داشت.
امسال 12 موکب، از ساعت 9 صبح روز 13 محرم تا اذان ظهر، پذیرایی از مردم عزادار و هیئت‌های مذهبی در خیابان قیام را بر عهده دارند.
با توجه به اینکه روز 13 محرم به نام روز هیئت نامگذاری شده است، به همین مناسبت هیئت‌ها در این روز پذیرای مردم عزادار خواهند بود.
سال گذشته نیز هیئت‌های عزاداری یزد با راه اندازی موکب‌هایی در خیابان قیام، پذیرایی از عزاداران حسینی را بر عهده داشتند.
این دبیرخانه همچنین از مشارکت خیران و هیئت‌های مذهبی یزد در نذری‌های 13 محرم خبر داد.
خیران یزدی به مناسبت برگزاری تجمع 13 محرم، در طرحی به نام 'نذر13محرم' مشارکت کرده‌اند و علاوه بر آن، دیگر خیران استان نیز نذورات ویژه خود برای روز 13 محرم را اعلام کرده اند.
تقبل سرپرستی 86 کودک یتیم به مدت یک‌سال از جمله نذوراتی است که خیران یزدی به عنوان نذری 13 محرم انجام داده اند.
همچنین مبلغ200 میلیون تومان برای کمک مالی به افراد نیازمند و تهیه جهیزیه از سوی هیئت‌های مذهبی تقبل شده که این آمار تا آخر مراسم افزایش خواهد یافت.
ورود خیران و هیئت‌های مذهبی به مقوله کمک به افراد نیازمند جامعه در قالب های مختلف از ویژگی‌های گردهمایی و برنامه‌های امسال است.
6197 تهیه و انتشار: فلاح

انتهای پیام /* 

نظرات() 

مراسم آیینی مهرگان در مجتمع مارکار

چهارشنبه 12 مهر 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

تصاویر | مراسم آیینی مهرگان در مجتمع مارکا

مهر : .چند رسانه‌ای > عکس - مراسم آئینی مهرگان شامگاه دیروز دوشنبه با حضور جمعی از رزتشتیان در مجتمع مارکا برگزار شد.


؟

نظرات() 

گرمابه های یزد

سه شنبه 11 مهر 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند

گرمابه



یکی از مشاغل رو به انزوا و فراموشی در اثر زندگی مدرن، گرمابه‎‎داری است به طوری که اکنون تنها قریب 12 گرمابه عمومی فعال در یزد باقی‎‎مانده است.

به گزارش ایسنا، به دنبال زندگی شهرنشینی بسیاری از عادات زندگی مردم تغییر یافته است به طوری که هر چند زمانی بسیاری از خانواده‌ ها در کنار فرزندان و همسران آنها زندگی می‎‎کردند ولی امروزه حتی پسران و دختران مجرد هم به دنبال زندگی مستقل از خانواده‎‎هایشان هستند.

زمانی بسیاری از خانه‎‎های شهری هم به دلیل نبود شبکه‎‎های آبرسانی، گازرسانی یا برق رسانی از داشتن حمام نیز محروم بودند و خانواده‎‎ها هر چند وقت یک‌بار از حمام‎‎های عمومی استفاده می‎‎کردند اما این روزها هر خانه‎‎ای حداقل دارای یک حمام است.

یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران دارای چنین شرایطی بوده است لذا یکی از حرفه‎‎های گذشته که امروز به دنبال توسعه شهرنشینی رو به فراموشی رفته، حرفه گرمابه‎‎داری است هر چند که هنوز هم آثاری از این گرمابه‎‎ها در شهر باقی مانده است.

البته بسیاری از این گرمابه‎‎های عمومی به دنبال از رونق افتادن تعطیل و بعضاً به مخروبه‎‎هایی تبدیل شده‎‎اند ولی اندکی نیز فعال مانده و برخی نیز با تغییر کاربردی به فضاهایی مانند رستوران، کافی‎‎شاپ یا انبار تبدیل شده‎‎اند.

«غلامرضا نیک‌رفتار» رییس اتحادیه صنف آ رایشگران و پیرایش ‎ گران مردانه یزد که مسئولیت صنف گرمابه‎‎داران را نیز برعهده دارد، در گفت‎‎وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، در این باره می‎‎گوید: تنها 11 یا 12 حمام عمومی فعال در استان باقی مانده و لی اکثر مابقی یا به رستوران و انبار و غیره تغییر کاربری یافته یا بعضاً به م خروبه  تبدیل شده است .

وی با بیان این که حمام‌ ها از قریب 50 سال قبل به منازل ورود پیدا کرد ه‎‎‌اند، اظهار می‌کند: اوایل تنها دو یا سه درصد خانه‌های شهر مجهز به حمام بودند ولی به تدریج به دلیل برخی ایرادهایی که از سوی ادارات بهداشت به گرمابه‎ها گرفته شد و با ارتقای آگاهی و اطلاعات مردم، این روند شدت گرفت تا به امروز که حمام از ملزومات هر خانه‌ای به شمار می‎‎رود.

نیک‌رفتار ادامه می‏‏‌دهد: این روند منجر به از رونق افتادن حمام‌های عمومی و به دنبال آن اتحادیه مستقل گرمابه‎‎داران در استان شد به نحوی که امروز اندک فعالان این صنف به عنوان زیر مجموعه اتحادیه آرایشگران و پیرایش‎گران مردانه فعالیت می‎‎کنند.

وی می‎‎گوید: ورود حمام‌ها به خانه‌ها باعث رکود فعالیت گرمابه‎‎های عمومی شده به طوری که درآمد فعالان این قشر به شدت کاهش یافته و فعالان آن غالباً تنها متحمل ضرر می‎‎شوند.

این مسئول معتقد است که تنها عامل فعال ماندن درصد ناچیزی از گرمابه‎‎های عمومی ، عشق متولیان و صاحبان این کسب و پیشه است که اغلب نیز در این حرفه موی خود را سفید کرده‎‎اند.

وی با تاکید بر این که همچنان وجود گرمابه‎‎های عمومی در شهرها و به ویژه در روستاها از ضروریات است، می‎‎گوید: سرپا ماندن این حرفه نیازمند حمایت ‎‎ های دولتی از سوی مسئولان است.

نیک‌رفتار در پایان نیز در مورد ساماندهی حمام‎‎های عمومی مخروبه موجود در شهر یزد نیز عنوان می‎‎کند: اکثر این گرمابه‎‎ها ملک شخصی افراد هستند و نمی‎‎توان بدون اهتمام و تصمیم صاحبان آنها اقدام به تغییر کاربری یا ساماندهی این بناها کرد.

انتهای پیام

نظرات() 

حکایت عشقی ناب در جان کویرنشینان

یکشنبه 9 مهر 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


۱۳۹۶/۰۷/۰۸ :: ۱۴:۳۷

 روایت فارس از حال و هوا و رسوم مردم خراسان‌جنوبی در ایام محرم

حکایت عشقی ناب در جان کویرنشینان

از سنگ‌زنی تا هفت منبر؛ رسوم خاص خراسان‌جنوبی در ایام محرم

خبرگزاری فارس: حکایت عشقی ناب در جان کویرنشینان

 از سنگ‌زنی تا هفت منبر؛ رسوم خاص خراسان‌جنوبی در ایام محرم

حضور همه اقشار از هر سن و سالی در مراسم عزاداری ایام محرم تنها حکایت از عشقی دارد که هیچگاه شعله آن خاموش نخواهد شد و هر ساله مشتاقان و افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند، ماه محرم و صفر در بین مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که با فرارسیدن ماه محرم تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها رخت سیاه بر تن می‌کنند و تمام شهرها به ماتم فرو می‌روند.

فرا رسیدن ماه محرم داغ دل مسلمین را زنده می‌کند و انگار غم شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانشان هیچ‌گاه برای مردم تمام‌شدنی نیست و هر سال مراسم‌های عزاداری باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.

این روزها مردم خراسان‌جنوبی نیز با توجه به فرهنگ و سنت‌های خاص خود به عزاداری می‌پردازند و با گرایش‌های عمیق معنوی، تمام تلاش خود را دارند تا نهایت ارادت خود به ائمه اطهار(ع) را به جهانیان نشان دهند.

مردم بیرجند از روز اول محرم شهر را سیاه‌پوش کرده و خود نیز رخت عزا بر تن کرده و شرکت در مراسم عزاداری در حسینیه‌ها و مساجد را به نوعی بر خود واجب می‌دانند.

در روزهای اول محرم در مساجد مختلف و روستاها مراسم علم‌بندان برگزار می‌شود و اکثر هیئت‌ها از روز هفتم ماه محرم با حرکت در مناطق مختلف شهر به عزاداری می‌پردازند.

حسینیه امام رضا(ع)، مسجد عاشورا، مسجد امام حسین(ع) و مزار شهدای باقریه در بیرجند از جمله مکان‌هایی است که این ایام هیئت‌های عزاداری در آن تجمع دارند.

 

بازدید هیئت‌ها از یکدیگر و عزاداری در کنار هم، حضور در مزار شهدا و فاتحه‌خوانی برای اموات، روضه خوانی، نوحه‌خوانی و حضور در خانه افرادی که عزیزی را از دست داده‌اند از جمله برنامه‌های هیئت‌ها در این ایام است.

زنجیرزنی، علم‌بندان، بیل‌زنی، سنگ‌زنی، مشعل‌گردانی، تعزیه‌خوانی و نخل‌گردانی از جمله آیین‌های عزاداری مردم استان است که هر کدام از این آیین‌ها در منطقه خاصی رونقی بیشتری دارد.

مراسم علم‌گردانی بیشتر در روستاها رونق دارد و افرادی با بردن علم‌ها به در خانه‌ها برای اموات هر خانه فاتحه می‌فرستند و صاحب‌خانه نیز نذورات خود برای عزای امام حسین(ع) را به فردی که علم دارد تحویل می‌دهد.

یکی از سنت‌های مردم بیرجند که توسط بانوان انجام می‌شود مراسم هفت‌منبر است که هر ساله بانوان آن را در عصر تاسوعا و با حضور در بافت قدیمی شهر برگزار می‌کنند.

بانوان بیرجندی در هفت منبری که در ایام محرم در آنجا روضه‌خوانی صورت گرفته با نیت کردن، شمع روشن می‌کنند.

بعد از روشن کردن شمع آن را داخل سینی می‌گذارند و با نذورات خود مانند پول و یا خرما یک منبر را زیارت و به مکان دیگر می روند.

شب عاشورا در بیرجند  نیز اکثر هیئت‌ها در محل مسجد عاشورا تجمع دارند و مردم در خیابان مطهری به نظاره هیئت‌ها و عزاداری می‌پردازند.

روز عاشورا همه هیئت‌ها با سینه‌زنی و زنجیرزنی به سمت قتلگاه حرکت می‌کنند و عزاداری بعد از نماز ظهر عاشورا و آتش زدن خیمه‌ها شور و حال عجیبی را در ظهر عاشورا به شهر می‌دهد.

مراسم تعزیه در ظهر عاشورا در برخی مناطق نیز مرسوم است و ارادتمندان به سیدالشهدا(ع) سعی می‌کنند تا با نشان دادن حوادث ظهر عاشورا، حقیقت و داستان واقعه عاشورا را برای مردم به نمایش بگذارند.

عده زیادی از مردم نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا بر سر مزار اموات خود حاضر می‌شوند تا اموات خود را از تلاوت فاتحه بی‌نصیب نگذارند.

در هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری معمولا از روز هفتم پختن نذری و اطعام عزاداران مرسوم است اما در بسیاری از روستاها از ابتدای ماه محرم تا پس از عاشورا هر روزه شاهد روضه‌خوانی و توزیع غذای نذری هستیم.

غروب عاشورا نیز مردم به یاد بازماندگان و فرزندان امام حسین(ع) در اکثر مساجد شهرهای استان مراسم شام غریبان برگزار می‌کنند تا با حضرت زینب(س) و خانواده‌های شهدای کربلا ابراز همدردی داشته باشند.

حال و هوای استان در این ماه تنها بوی غم می‌دهد و مردم استان هر آنچه که در توان دارند می‌گذارند تا مراسم عزاداری به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

حضور همه اقشار از هر سن و سالی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) تنها حکایت از عشقی دارد که هیچگاه شعله آن خاموش نخواهد شد و هر ساله مشتاقان و افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند.

محمدحسین نوجوان 17 ساله بیرجندی که در مراسم عزاداری در مسجد امام حسین(ع) در روز تاسوعا مشغول سینه زنی بود در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: همه مردم این ماه را دوست دارند و حتی اشکی که در این ماه ریخته می‌شود نیز دوست داشتنی است چرا که آرامش‌دهنده است.

وی افزود: با دوستانم هر ساله برنامه‌ریزی می‌کنیم که به هیئت بیاییم و حضور در این مکان در این ایام و عز اداری را به هر تفریح دیگری ترجیح می‌دهیم.

این نوجوان بیرجندی با بیان اینکه تسلیم نشدن در برابر دشمن از درس‌هایی است که امام حسین(ع) به ما می‌دهند، گفت: در راه اسلام باید از همه چیز گذشت.

محمدحسین با اشاره به اینکه فداکاری در راه اسلام عزت را به دنبال دارد، گفت: تاکنون به کربلا نرفته‌ام و تشرف به کربلای معلی را این شب‌ها از خدا می‌خواهم.

وی تصریح کرد: گریه کردن بر مصیبت‌های اهل بیت(ع) اجر بسیار زیادی دارد و امیدوارم هیچکس در این ایام از این اجر بی‌نصیب نماند.

بهدانی یکی دیگر از عزاداران حسینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: از کودکی با مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع) انس گرفته‌ایم و حضور در مراسم عزاداری با گوشت و خونمان عجین شده است.

وی افزود: فرزندانم را نیز از کودکی به مجالس عزای ماه محرم آورده‌ام تا با این ماه و فلسفه عاشورا آشنا شوند و بدانند که چه اتفاقانی در این ایام برای خاندان امام حسین(ع) افتاده است.

این عزادار حسینی تصریح کرد: همه مردم با اخلاص و پاکی در این عزاداری‌ها شرکت می‌کنند و می‌خواهند بگویند که یا حسین(ع) دیگر شما را تنها نخواهیم گذاشت و مسیر قیام شما را ادامه می‌دهیم.

بهدانی بیان کرد: مکتب امام حسین(ع) درس‌های زیادی را به مردم می‌دهد که از بزرگترین این درس‌ها اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و همچنین آزادگی است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با 72 تن از یاران خود با اقامه نماز ظهر با توجه به شرایط سخت جنگ به ما نشان دادند که هیچ چیزی نباید مانع از تاخیر در خواندن نماز شود که این مورد باید همیشه مورد توجه جوانان باشد.

در جای جای نقاط کشور در این ایام مراسم‌های عزاداری برگزار می‌شود و مردم این خطه کویری نیز با خلوص نیت سعی بر این دارند تا ارادت خود نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) را اثبات کنند و بگویند که اگر اهل کوفه امام حسین(ع) را تنها گذاشتند آنها نخواهند گذاشت که شعله قیام عاشورا به سوی خاموشی برود و با تمام وجود پیام عاشورا را به نسل‌های بعد منتقل خواهند کرد.

انتهای پیام/چ

نظرات() 

بازار محرم چگونه اداره می‌شود؟

یکشنبه 9 مهر 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

بازار محرم چگونه اداره می‌شود؟

برنج هندی در نذری‌های محرم | هرپرس آبگوشت ۳ هزارتومان

اقتصاد > بازرگانی - کمتر کسی است که دهه محرم را بدون خوردن نذری به پایان ببرد؛ نذری ها این روزها در هر کوچه و خیابان و در هر هیات خلوت و شلوغی یافت می شوند و در بسیاری اوقات حتی رهگذران نیز از آنچه در هیات ها پخته می شود ، سهمی با خود به خانه می برند. 

زهرا علی‌اکبری: هر چند معروف ترین نذری محرم، در سال های طولانی خورش قیمه بوده اما در سال های اخیر پای غذاهای تازه ای نیز به سفره عزاداران حسینی باز شده است. عدس پلو، خورش قرمه سبزی، کباب کوبیده و جوجه کباب و ته چین گوشت و زرشک پلو با مرغ و چلوکباب برگ، از جمله غذاهایی است که در سال های اخیر در بسیاری از هیات ها باز شده است. در سال های قدیم اما پلو غذای گرانبهایی بوده است که تنها در هیات های بزرگی که وسع مالی بالایی داشته اند، میان عزاداران توزیع می شد. 

قدیم ترها عمده‌ترین پلویی که میان عزاداران توزیع می شد، عدس پلو بود و غالبا آبگوشت در بسیاری از هیات ها به عنوان غذا به حاضران داده می شد. آبگوشت و گوشت کوبیده آن با گوشت قربانی هایی تهیه می شد که نذرکنندگان به هیات ها می دادند و هنوز در خاطر خیلی ها هست که ناهار روز تاسوعا غالبا غذای سنتی "جغور بغور "بوده که از پیاز و جگر سفید و جگر سیاه و سیب زمینی تهیه می شد. 

سال هایی پس از آن بود که پای قیمه به صفره ها باز شد و شهرت قیمه روز عاشورا همه گیر شد. حالا اما اگر پایتان به برخی هیات های اطراف بازار یا شمال شهر تهران باز شود ممکن است با چلوکباب برگ و ماست و سالاد و حتی ژله پذیرایی شوید. 

یکی از بانیان هیاتی در مرکز تهران در خصوص هزینه طبخ غذا در هیات ها می گوید:« هزینه طبخ غذا در هیات ها با هزینه رستوران ها متفاوت است. اگر شما یک میلیون تومان هزینه کنید می توانید حدود سیصد غذا ، مثلا قیمه یا قورمه سبزی را به عزاداران بدهید چرا که هزینه ها در تعداد بالا کاهش می یابد.»

او می گوید:«با اینکه بسیاری از آشپزها بدون گرفتن هزینه پخت و پز می کنند،با این حال برخی نیز با توجه به شغلشان هدیه ای از هیات می گیرند. با این وصف شما برای هر پرس غذا هر هزینه ای که استخراج کردید ، هزار تومان بر آن اضافه کنید چون نمک و ادویه و آشپز و اجاره گاز و در برخی موارد دیگ و ... را نمی توان جداگانه محاسبه کرد.» 

وی تاکید کرد:«البته در سال های اخیر به دلیل گرانی برنج ایرانی ، پای برنج هندی به آشپرخانه هیات ها باز شده اما به هر حال به وسع بانیان هیات برخی مقداری برنج ایرانی نیز با برنج هندی مخلوط می کنند.» 

وی گفت:«البته روغن و نمک و پیاز و ... غالبا به صورت نذری به هیات ها داده می شود و همین امر هزینه هایمان را به شدت کاهش می دهد.» 

آبگوشت
آبگوشت را می توان ارزان ترین غذای نذری دانست .غذایی سنتی با ترکیبی از گوشت و جبوبات و سیب زمینی و پیاز و رب. در هر حال حاضر قیمت هر کیلو نخود و لوبیا در حدود 10 تا 13 هزار و پانصد تومان است.

سیب زمینی قیمتی برابر با 1500 تومان دارد.گوشت گوسفندی آبگوشتی به قیمت هر کیلو حدود 35 هزار تومان عرضه می شود و پیازی که گرانی اش در ماه های اخیر خبرساز شده بود بین 2 تا 2200 تومان قیمت دارد. برای تهیه آبگوشت برای صد نفر حداقل 5 کیلو گوشت، 10 کیلو حبوبات، 10 کیلو سیب زمینی، سه کیلو پیاز ، دو کیلو رب ، و نمک و سایر ادویه ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.

هزینه تهیه این آبگوشت با احتساب قیمت های پیش گفته حدود 350 هزار تومان می شود . به این ترتیب هر پرس آبگوشت با هزینه نان برای هر نفر حدود سه هزار تومان تمام می شود. هزینه ظرف یک بار مصرف ممکن است صد تومانی به این قیمت بیفزاید. 

خورش قیمه 
اگر هر یک کیلو برنج برای شش نفر در نظر گرفته شود، برای تهیه صد پرس غذا 16 کیلو برنج مورد نیاز است. قیمت هر کیلو برنج ایرانی در حدود 10 تا 12 هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج هندی بین 5 تا 6 هزار تومان است.

برای تهیه صد پرس خورش قیمه بین 5 تا 7 کیلو گوشت ، 10 تا 12 کیلو لپه، 5 تا 6 کیلو پیاز، بین یک کیلو و نیم تا دو کیلو رب استفاده می شود. برای ترشی خورش حدود یک کیلو لیموعمانی به قیمت 25 هزار تومان مصرف می شود. 

بر این اساس هزینه صد پرس برنج بین 100 تا 180 هزار تومان محاسبه می شود. به جای سیب زمینی نیز در سال های اخیر چیپس خلال استفاده می شود. قیمت هر کیلو لپه بین 10 تا 11 هزار تومان است. به این ترتیب هزینه تهیه صد پرس قیمت با احتساب هزینه برنج و سایر اقلام نظیر زردچوبه و روغن 5 کیلویی در حدود پانصد هزار تومان می شود. هر پرس خورش قیمت هیاتی با این وصف نزدیک به 5 هزار تومان آب می خورد و ظروف یک بار مصرف نیز نزدیک به صد تومان به این قیمت می افزاید.

خورش قورمه سبزی
میزان برنج و روغن مورد نیاز آن برای طبخ در این حوزه نیز تفاوتی با خورش قیمه ندارد . برای تهیه صد پرس خورش قورمه سبزی نزدیک به 20 کیلو سبزی خورد شده مورد نیاز است.

قیمت این حجم سبزی نزدیک به 60 هزار تومان می شود . میزان گوشت مورد نیاز نیز بین 5 تا 7 کیلو است. 5 تا 6 کیلو لوبیا نیز بین 50 تا 60 هزار تومان تمام می شود.

برای سرخ شدن این میزان سبزی 5 کیلو روغن نیاز است که قیمتی نزدیک به 25 هزار تومان دارد. به این ترتیب هزینه تهیه صد پرس خورش قورمه بین 450 تا 500 هزار تومان می شود. بر این اساس هزینه تمام شده هر پرس خورش قورمه سبزی نزدیک به 5 هزار تومان می شود.

عدس پلو
16 کیلو برنج ، شش کیلو ، 5 کیلو پیاز ، دو کیلو کشمش ، بین 7 تا 10 کیلو گوشت، سه تا چهار کیلو عدس و یک حلب روغن 5 کیلویی برای تهیه عدس پلو مورد نیاز است. 

برخی عدس پلو به صورت ته چینی و برخی با گوشت چرخ کرده تهیه می کنند. کشمش بین 7 تا 9 هزار تومان و عدس بین 9 تا 10 هزار تومان قیمت دارد. با احتساب قیمت 35 هزار تومان برای هر کیلو گوشت به طور متوسط هزینه تهیه صد پرس عدس پلو حدود 450 تا 500 هزار تومان هزینه دارد.

زرشک پلو و مرغ 
این غذا که روزگاری غذایی اعیانی محسوب می شد و همچنان طرفداران زیادی دارد را باید در زمره گران ها ارزیابی کرد.

برای تهیه صد پرس زرشک پلو و مرغ، یک کیلو زرشک ، 25 عدد مرغ یک کیلو و نیم تا دو کیلویی که بین 6800 تا 7800 قیمت دارد،16 کیلو برنج و یک مثقال زعفران، 5 کیلو پیاز و یک کیلو رب مورد نیاز است. هر مثقال زعفران در حدود 32 هزار تومان و هر کیلو زرشک در حدود 25 هزار تومان قیمت دارد.

با احتساب روغن مورد نیاز و سایر اقلام ، تهیه صد پرس زرشک پلو و مرغ بین 550 تا 600 هزار تومان، حداقل قیمت دارد. به این ترتیب هزینه هر پرس بین 6 تا 7 هزار تومان تمام می شود.

و اما کباب
این غذا البته محاسباتی پیچیده تر از سایر اقلام دارد . غالبا کباب ها سفارشی در رستوران ها تهیه می شود از این رو سر راست هزینه هر پرس کباب کوبیده استاندارد، البته با یک سیخ کباب و یک عدد گوجه بین 8 تا 10 هزار تومان می شود . جوجه کباب نیز قیمتی در همین حدود دارد . کباب برگ اما هزینه اش به پرسی سی هزار تومان نیز می رسد.

قیمتی بسیار بالا و البته غذایی بسیار کمیاب تر از سایر غذاهایی که به صورت سنتی در آشپزخانه ها تهیه می شود . 

در میان نذری های این روزها البته اقلامی جز برای وعده غذایی نیز به وفور یافت می شود. خرما و شله زرد و شیربرنج و حلوا و شربت و شیرینی و شیرکاکائو در میان عزاداران توزیع می شود.

لازم به ذکر است میزان اقلام مصرفی برای تهیه غذاهای مختلف از سوی چندین آشپز حرفه ای اعلام شده است. بدیهی است هزینه ها با توجه به کیفیت و مواد مصرفی تغییر می کند و اینجا تنها حداقل هزینه برای تهیه این غذاها محاسبه شده است.

نظرات() 
  • تعداد کل صفحات : 2 
  • 1  
  • 2  

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :