تبلیغات
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran - مطالب هفته سوم آبان 1396
Ethnologie de l’Iran شناخت مردم ایران ( شما ) Anthropology of iran * (SHEMA) Shenakht mardom iran
هرگونه استفاده از نوشته های این وب بدون اجازه کتبی نویسنده اکیدا" ممنوع است
علیرضاآیت اللهی از1341 فولکلوریست،1345محقق دانشگاه تهران و همکار«فرهنگ مردم» ، 1351 نخستین کارشناس مردمشناسی دانشگاهها،1354 مدرس مردمشناسی دانشکاه ابوریحان و با تحصیلات دکتری مردم شناسی در فرانسه در 1365 ،استاد مردم شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است

چند پرده از جادوگری‌های عجیب در فوتبال ایران

یکشنبه 21 آبان 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

چند پرده از جادوگری‌های عجیب در فوتبال ایران

جادوگری انگلیس



این فوتبال داستان‌های رازگونه بسیاری دارد که گرچه شاهدی مستند برای اثبات آن وجود ندارد؛ اما نمی‌توان آن را انکار کرد. بازیکنانی که تیم‌های خود را در یک بازی حساس فروختند تا یک مربی خاص به جام‌هایی برسد و فصل بعد سر از تیم آن مربی درآوردند و داوران و کمک‌داورانی که به نتایج چند تیم کمک کردند و برخی از آنها هم به گناهشان اعتراف کردند و برخی دیگر بی‌صدا از دنیای داوری کنار رفتند.

به گزارش ایسنا، جام جم در ادامه نوشت: در کنار همه این ماجراهای زشت، یک پدیده نوظهور زشت‌ هم وجود دارد. حقیقتی که مانند دیگر حقایق کریه این فوتبال، نمی‌توان آن را انکار کرد؛ پدیده‌ای که حدود ۱۵ سال است به فوتبال ما رخ نمایانده و جایگاه و پایگاهی پیدا کرده است: جادوگری. جادوگری هم مانند همه ناهنجاری‌های دیگر این فوتبال وجود دارد؛ اما کسی به‌دنبال اثبات آن نیست چون سندی مکتوب برای آن وجود ندارد.

قهرمانی با جادو

بازار جادو در فوتبال ایران وقتی داغ شد که قهرمانی یک تیم تهرانی را به آن نسبت دادند. تیمی که اکنون دیگر وجود ندارد. آن روزها سرمربی به خانه فردی رفت و آمد می‌کرد که نه به عنوان یک جادوگر که به عنوان فردی مقدس در میان ورزشکاران مشهور شده بود. افرادی بسیاری به خانه او رفت و آمد می‌کردند و برخی از مربیان معروف هم مرید او شده بودند. آنها از به کار بردن عبارت «جادوگر» در مورد او خودداری می‌کردند و اجازه هم نمی‌دادند کسی چنین لفظی به کار ببرد. در هر بخشی از فوتبال ردپایی از این انسان به ظاهر مقدس دیده می‌‌شد. آن تیم قهرمان شد، آن هم در حالی که یک بار مدیرعامل آن تیم همراه با مربی به دیدار جادوگر مشهور رفته بودند. قهرمانی آن تیم تهرانی، راه را برای دیگران هموار ساخت تا دیگران هم برای خود بازاری داغ پیدا کنند.

مردی با ردای سفید

بلافاصله بعد از داغ شدن بازار جادوگری در فوتبال ایران، در تمرینات تیمی تهرانی، مردی با ردای سفید دیده می‌شد. مردی که سرمربی، مرید او بود. یکی، دو بازیکن که برای کنجکاوی به خانه آن مرد سرزده بودند، اتاق مخصوص مرد جادوگر را با شمایلی دیده بودند که در فیلم‌ها نشان داده می‌شود. گلیم‌های سوخته، تسبیح‌های بزرگ بر دیوار، عکس‌های عجیب و غریب و پشم گوسفند که محل جلوس جادوگر بزرگ بود. یکی از آن بازیکنان خاطره‌ای عجیب از آن مرد تعریف کرد: «قبل از بازی دوست سرمربی به رختکن آمد و دنبال یک بازیکن خاص می‌گشت. می‌گفت یکی که در خواب دیده‌ام، در میان شما نیست. سرمربی بلافاصله تلفن زد تا بازیکن مصدوم تیم برگردد. او مصدوم بود و سرمربی او را در فهرست ۱۸نفره هم قرار نداده بود. دوست سرمربی به محض دیدن او گفت همین است. آماده‌اش کنید. او را به زور آمپول آماده کردند و در فهرست قرارش دادند. او ۳۰ دقیقه به زمین رفت و یک گل زد و با تک‌گل او برنده شدیم!»

قدرت جادوگر موجب شد آن تیم چهار‌بازی پیاپی به پیروزی برسد و مرد رمال تقاضای دستمزدی کلان برای یک فصل کند. وقتی باشگاه با درخواست او مخالفت می‌کند، سرمربی از موجودی خود پولی به‌حساب او می‌ریزد؛ اما او تیم را برای سقوط، نفرین می‌کند. نفرینی که البته کارساز نمی‌شود.

قاب عکسی در اتاق آقای رئیس

یکی از روسای مشهور فدراسیون‌های ورزشی در سومین روز از ریاستش، قاب‌عکسی را در قسمت انتهایی میز کار اتاق خود قرار می‌دهد که گفته می‌شد تصویر جادوگر معروف ورزشی ایران است. این فرد مشهور یکی از مریدان این جادوگر بود و اجازه نمی‌داد قاب عکس، حتی برای تمیز شدن از جایش تکان بخورد. این قاب عکس بعد از پنج سال از آن اتاق جمع شد، یعنی در آخرین روز کاری آن رئیس. آن جادوگر البته مریدان بی‌شماری داشت که آقای رئیس مشهور یکی از آنها بود. مرد جادوگر ادعا می‌کرد برخی مدال‌های جهانی هم با تلاش و انرژی او به‌دست آمده است!

افشاگری آقای خاص

مرد خاص فوتبال ایران حاضر شده با کد درباره دنیای پررمز و راز جادوگری در این فوتبال حرف بزند. او درباره جادوگرانی حرف زد که تیم‌هایی را زیر بال و پر خود می‌گرفتند و می‌گیرند و البته به جنگ هم نیز می‌روند. او به نکته‌ای اشاره کرد که در گفته بسیاری از بازیکنان و مربیان دیگر هم وجود دارد: جادوگران تنها راه باطل شدن سحر جادوگران دیگر را ادرار می‌دانند که حتما باید در زمین چمن ریخته شود؛ مانند همان اتفاقی که در سیرجان و بازی گل‌گهر و خونه به خونه افتاد.

۱۵۰ میلیون بده، داربی را ببر

رمال‌ها وقتی عرصه را برای تاختن بازدیدند، پا را از حریم خود فراتر گذاشتند و شروع به تماس تلفنی کردند. آنها با مدیران باشگاه‌ها و مربیان تماس می‌گرفتند و از آنها پول می‌خواستند. پولی برای یک بازی یا برای یک فصل. امیر عابدینی خاطره‌ای کوتاه در تائید وجود جادو در این فوتبال گفت: «زمانی که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بودم قبل از بازی با استقلال یکی از به اصطلاح جادوگرها با من تماس گرفت و ادعا کرد با ۱۵۰ میلیون تومان می‌تواند پرسپولیس را در داربی برنده کند. من هم به او گفتم اگر توانستی کاری کنی که استقلال در داربی برنده شود من این مبلغ را به تو خواهم داد. یادم هست یکی از مشاورانم در استادیوم به من گفت چرا برای بازی نگرانی؟ گفتم اگر ببازیم به آن فرد باخته‌ایم. خوشبختانه آن بازی را پرسپولیس برد!»

یک رمال دیگر

همزمان با جادوگران تهرانی و کرجی، فردی در شمال ادعا کرد که می‌تواند تیم‌ها و بازیکنان را طلسم کند. او برای اثبات ادعای خود نتیجه چند دیدار را پیش‌‌بینی کرد که اتفاقا درست هم ازآب درآمد. برخی مربیان به نیروی او ایمان آوردند و همین موجب شد تیم‌ها از او بترسند. او زمانی که این ترس را دید، شروع به اخاذی کرد و کار را به تیم‌های تهرانی و شهرستان‌‌های دیگر هم کشاند. او حتی در یک دوره کوتاه همراه یک مربی به مشهد هم رفت.

شاگرد جادوگران مکزیکی

با داغ شدن تنور رمال‌های ورزشی، یکی دیگر هم پیدا شد که خود را شاگرد زبده جادوگران مکزیکی معرفی می‌کرد و می‌خواست شهرهای مرکزی ایران را به تصرف خود دربیاورد. او حتی با دو سرمربی هم رابطه‌ای قوی برقرار کرد؛ اما نتوانست ادعای خود را برای نتیجه‌گیری تیم خودی و طلسم تیم‌های حریف ثابت کند.

نتیجه اخلاقی

جادوگری در این فوتبال، عمری ۱۵ساله دارد و متاسفانه هنوز هستند مربیانی که مطیع چشم و گوش بسته رمال‌ها و جادوگران هستند. اگرچه نگاهی به زندگی شخصی این مربیان نشان می‌دهد همگی در زندگی شخصی خود درگیر مشکلاتی عظیم شده‌اند و گره‌هایی کور در زندگی خصوصی خود دارند؛ اما هنوز باورهایی سنتی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد روزنه‌های فوتبال علمی به روی این فوتبال باز شود. باورهایی که فوتبال ما را عقب‌مانده و بی‌سواد می‌خواهد و با هر تلاشی برای مدرن شدن این فوتبال مقابله می‌کند.

انتهای پیام

نظرات() 

اربعین و موکب ها

شنبه 20 آبان 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |


شِما : سر نخی دیگر برای مطالعه رسوم جدید که بنظر ما سال به سال از جنبه ی مردمی آن کم شده دولتی و متکی به بودجه دولتها خواهند شد.
« موکب » به تنهائی می تواند موضوع مطالعه ای گسترده در مردم شناسی خاور میانه یا لااقل یک تز دکتری باشد .

( نگاه کنید به اصل مطلب در مجله مهر )


نظرات() 

از «چوگان ایرانی» تا «دلمه» آذربایجانی

جمعه 19 آبان 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

از «چوگان ایرانی» تا «دلمه» آذربایجانی

محمد حسن طالبیان



«چوگان ایرانی» و «کمانچه» از مرز بررسی‌های ارزیابان یونسکو گذشتند و قرار است اواسط آذرماه در دوازدهمین اجلاس یونسکو بررسی نهائی شوند، حتی جمهوری آذربایجان هم می‌تواند پرونده «دلمه» را به تنهایی به نام خود ثبت کند و بعد از آن ایران برای جهانی شدنِ آن قدم بردارد.

به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه سایت یونسکو با اعلام نام ۲۲ پرونده از کشورهای مختلف عضو، آرای درخواست ثبت جهانی میراث ناملموس کشورهایی مانند هند، آذربایجان، ارمنستان، بنگلادش، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، آلمان، یونان، ایران، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، هلند، پرو، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، سوئیس، ترکمنستان و ویتنام را تائید کرد.

ایران نیز در این فهرست با دو پرونده‌ی «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه » از مرز بررسی‌های ارزیابان فنی یونسکو گذشت و قرار شد بررسی نهائی از چهارم تا ۹ دسامبر (۱۳ تا ۱۸ آذرماه) در جزیره "ججو" جمهوری کره و در دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو انجام و در صورت تائید نهائی، جهانی شود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: هیأت ارزیابی یونسکو تصویب کرد تا «چوگان ایرانی» و «کمانچه» برای بررسی نهایی در اجلاس یک ماه آینده میراث ناملموس یونسکو که در کره جنوبی برگزار می‌شود، راه پیدا کند.

او با بیان این‌که در فهرست معرفِ یونسکو ۳۵ پرونده اعلام شده و فقط پرونده‌ی ۲۲ پرونده پذیرفته شده‌اند، ادامه می‌دهد: بنابراین در این شرایط یک اتفاق بزرگ برای ایران است که دو پرونده‌ی ایران در این لیست قرار گرفته‌اند. در شرایطی که ۱۳ پرونده از کشورهای دیگر رد شده‌اند اما پرونده‌هایی که رای آن‌ها اعلام شده به کمیته نهائی یونسکو می‌روند  و بعد از انجام این بررسی، امکان دارد تعدادی از آثار نیز در آن مرحله رد شوند.

وی با اشاره به روند بررسی پرونده‌ها در یونسکو بر اساس ملموس یا ناملموس تأکید می‌کند: در آثار ملموس، برای آثار معرفی شده ممکن است چند پنل تشکیل شود، اما در حوزه میراث ناملموس پس از یک بررسی به مرحله نهایی می‌رود، بنابراین ارزیابان ، گزارش ایران را به طور کامل خوانده‌اند و تا این مرحله برای‌شان مورد قبول بوده است.

اعتراض‌هایی که ثبت‌های ناملموس را به سمت پرونده‌های مشترک برد

طالبیان در پاسخ به این پرسش که مهر ۹۲ و قبل از ثبت چوگان توسط کشور آذربایجان محمد علی نجفی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، در نامه‌ای به یونسکو درخواست کرد تا ثبت چوگان به تنهایی و به نام آذربایجان انجام نشود، اما آذرماه این اتفاق افتاد، توضیح می‌دهد: آن اعتراض مربوط به مسائلی بود که ما سر چوگان پیدا کرده بودیم، کشور آذربایجان در پرونده‌ی خود ایران را نیز در لیست کشورهای دارای این بازی عنوان کرده بود و این بازی اختصاصی نبود اما فیلمی در پرونده بود که در آن به نظر می‌رسید چوگان فقط متعلق به کشور آذربایجان است، بنابراین ما اعتراض کردیم که برخی از این رفتارها متعلق به فرهنگ‌های مشترک هست و بهتر است که سراغ پرونده‌های مشترک برویم.

او ادامه می‌دهد: پاسخ به این اعتراض‌ها در اجلاس بعدی که مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی بود، داده و قرار شد کشورهایی که دارای پرونده مشترک هستند، پرونده‌ی آن‌ها بدون سهمیه سالیانه بررسی شود یعنی اگر چند کشور با یکدیگر قصد داشتند یک پرونده را در فهرست میراث ناملموس ثبت کنند آن نیازی به سهمیه ندارد.

طالبیان ادامه می‌دهد: براساس قوانین سهمیه ملی هر کشور بین دو تا سه سال یک سهمیه در حوزه ناملموس می‌تواند به یونسکو معرفی کند، اما برای پرونده‌های مشترک نیازی به این سهمیه نیست و هر سال کشورها می‌توانند در قالب پرونده‌ی مشترک، اثری را معرفی کنند.

مسئول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی با بیان این‌که ایران سهمیه پرونده تک ملیتی خود را امسال به پرونده «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» اختصاص داد و تا دو یا سه سال دیگر امکان ثبت هیچ اثر تک ملیتی را ندارد، بیان می‌کند:  این اقدام یک چرخه برای ثبت‌های ناتملموس است، در این چرخه اگر پرونده مشترکی با کشورهای دیگر داشته باشیم هر سال می‌توانیم یک پرونده را ارائه دهیم به شرطی که کشورها با یکدیگر هماهنگ و متحد باشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به پرونده‌ی «عود» اشاره می‌کند که براساس آن ایران در سایت یونسکو اعلام کرده است قصد ارائه این پرونده را به صورت مشترک با کشورهای دیگر به یونسکو دارد، ادامه می‌دهد: بر اساس این فراخوان ایران در سایت یونسکو، کشورهایی که با یکدیگر همکاری و تعامل دارند و اعلام تمایل کنند می‌توانیم با یکدیگر پرونده‌ای مشترک به یونسکو ارائه کنیم.

او ارسال پرونده‌های چند ملیتی به یونسکو را دارای اهمیت بیشتری برای یونسکو و کشورها می‌داند و می‌گوید: این اقدام جنبه‌های صلح و ارتباط کشورها با یکدیگر را قوی‌تر می‌کند بنابراین اهمیت دارد.

آذربایجان می‌خواهد دلمه را به تنهایی ثبت کند

بر اساس اعلام سایت یونسکو، آذربایجان امسال پرونده«تهیه دلمه» را به صورت تک ملیتی به یونسکو ارائه کرده و آن برای بررسی نهائی تائید شده است، طالبیان درباره‌ی امکان درخواست ایران برای تعامل با آذربایجان و پیوستن به این پرونده می‌گوید: اگر ایران بخواهد دلمه را در قالب یک پرونده مشترک وارد کند هیچ ایرادی وجود ندارد. کشور آذربایجان زودتر از ایران پرونده را ارائه داده است.

او اضافه می‌کند: بنابراین ما اکنون نمی‌توانیم درخواست پرونده مشترک بدهیم، اگر از ابتدا آذربایجان به ایران اعلام کرده بود که قصد ارائه چنین پرونده‌ای را دارد، ما نیز می‌توانستیم وارد شویم و بلافاصله به آن بپیوندیم.

وی همچنین با اشاره به پرونده «نان تخت» که سال گذشته ایران به صورت مشترک با چند کشور دیگر در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسانده است، توضیح می‌دهد: ابتدا ارمنستان این عنوان را به صورت تک ملیتی در فهرست میراث ناملموس ثبت کرد اما ایران سال گذشته چنین پرونده‌ای را به کمک چند کشور دیگر مانند ترکیه به یونسکو فرستاد و ثبت شد. ما نمی‌توانستیم به ارمنستان بگوییم چرا پرونده را به صورت تک ملیتی تهیه کرده است، این یک رابطه دو طرفه است و در آن اجباری وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: من می‌توانم موضوعی را در سطح بین‌المللی بفرستم یا می‌توانم مشترک انجام دهم، بسته به نیات کشورها و هدف آن‌ها نیز پرونده‌ها تهیه و به یونسکو فرستاده می‌شوند.

طالبیان تاکید می‌کند: ایران پیش از اعلام یونسکو مطلع نبود که آذربایجان چه پرونده‌ای را ارائه داده است، زمانی مطلع شدیم که پرونده دلمه روی سایت یونسکو قرار گرفته بود. وقتی پرونده را فرستاده و در هیأت‌های بررسی ارزیابی‌های مورد نظر روی ان انجام و در سایت اعلام شد، دیگر هیچ کاری برای آن نمی‌توان انجام داد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ اعلام می‌کند: سال آینده سازمان میراث فرهنگی می‌تواند به آذربایجان درخواست کند که قصد دارد به پرونده «دلمه» بپیوندد. برای هر موضوعی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اما پروسه آن دوباره باید از ابتدا انجام شود حتی پرونده را از ابتدا نوشت، مانند «پرونده نوروز» که اگر دو کشور دیگر بخواهند به این پرونده اضافه شوند باید آن را بار دیگر از ابتدا بنویسیم و بعد از ثبت نیز یک شماره جدید به آن تعلق بگیرد.

وی توضیح می‌دهد: پرونده‌های ناملموس مانند پرونده‌های ملموس نیستند که اگر ۱۰ باغ ایرانی را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساندند سال بعد بتوانند نام دو باغ دیگر را به آن اضافه کنند. هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین در پرونده‌های ملموس نیاز به تغییر نام پرونده نیست اما در ناملموس اگر کشوری اضافه شود باید پرونده را از ابتدا نوشت.

او تاکید می‌کند: در پرونده‌های ناملموس رقابتی وجود ندارد، بنابراین هر بار که پرونده بخواهد تغییر کند، از ابتدا نوشته می‌شود و شماره جدید می‌گیرد.

به گفته‌ی طالبیان، ایران برای سال آینده سهمیه ناملموس ملی ندارد. در شرایطی ایران سال آینده می تواند به اجلاس برود که سهمیه مشترک ناملموسی با دیگر کشورها داشته باشد،حتی امکان ارائه چند پرونده‌ی مشترک را نیز دارد، در شرایطی که مدیر یک پرونده و عضو دیگر پرونده‌ها باشد.

پرونده‌های جهانی شده ایران و بررسی‌های یونسکو

او درباره‌ی دیگر بررسی‌هایی که اجلاس ناملموس یونسکو روی پرونده‌های از قبل ثبت جهانی شده ایران دارد، نیز توضیح می‌دهد: در اجلاس آذرماه میراث ناملموس ۱۱ گزارش دوره‌ای مانند گزارشی از میراث ناملموس ایران و ۱۲ گزارش از میراث ناملموس در خطر با گزارشی از «لنج سازی در ایران» و «نقالی» مطرح می‌شود.

انتهای پیام

نظرات() 

رسم عراقی ها در پیاده روی اربعین

پنجشنبه 18 آبان 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

عراقی‌ها چقدر برای میزبانی از زائران اربعین هزینه می‌کنند؟

اربعین


شاید در دنیا فقط یک جاده وجود داشته باشد که همه آدم‌هایش آن جاده را بر مبنای «عشق» پیش روند؛ جاده نجف به کربلا که تا چشم کار می‌کند، سراسر لطف است و مهر...

خیلی از مردمان شهرها و روستاهایی که در مسیر زائران سیدالشهدا (ع) زندگی می‌کنند در این ایام با گذاشتن منازل خود در اختیار زوار، جای خالی امکانات در کشورشان را پر می‌کنند. آن‌ها در مسیر  زائران قرار می‌گیرند و از راه‌پیمایان اربعین، دعوت می‌کنند تا برای رفع خستگی به موکب‌شان بیایند.

این میزبانان به صورت داوطلبانه سه ماه از سال را برای خانواده‌شان و ۹ ماه دیگر را برای زائران پس‌انداز می‌کنند. هزینه‌ این میزبانی با توجه به شرایط مالی آن‌ها از دو تا ۲۵ میلیون دینار عراقی‌ متغیر است که معادل ۶ تا ۷۰ میلیون تومان است. آن‌ها معتقدند که با این کار برکت راهی خانه‌هایشان می‌شود.

«محمد مجید شامخ» ۴۶ ساله است. خانه‌اش در کربلاست و در یک گلخانه کار می‌کند. عزاداران اربعین که راهی کربلا می‌شوند، او خانه دو طبقه‌ خود را در اختیارشان قرار  می‌دهد و به همراه خانواده و فامیلش از آن‌ها پذیرایی می‌کند. دخترانش برای زائران نان می‌پزند و همسرش هم آشپزی می‌کند. او برای این میزبانی سالانه ۲۵ میلیون دینار عراقی هزینه می‌کند.

«حامد نصاری» ۳۵ ساله است و در کربلا زندگی می‌کند. او که صاحب چندین کامیون است در این ایام ماشین‌های خود را به عنوان انبار و محل استراحت در نقطه‌ای مشخص متوقف و از زائران پذیرایی می‌کند. او در این روزها حدود ۷ تا ۸ میلیون دینار برای میزبانی از زائران هزینه می‌کند.

محمدمجید شامخ و حامد نصاری تنها دو نفر از میزبانان زائران اربعین هستند. خیلی‌های دیگر که ما نام آن‌ها را نمی‌دانیم این روزها آماده میزبانی از زائرانی هستند که اصلا مهم نیست از کجا آمده‌اند؛ مهم این است که همه آن‌ها قرار است یک مسیر را طی کنند، برای رسیدن به عشق...

این تصاویر توسط «مهدی قاسمی» عکاس ایسنا، ثبت شده است.

ایسنا- سهیلا صدیقی

نظرات() 

امضای میثاق نامه‌ برای ممنوعیت استفاده از اسلحه‌ در مراسم عزا و شادی

پنجشنبه 18 آبان 1396

نویسنده: Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران ) |

دادستان ایذه گفت: نقش ریش سفیدان در حل مشکلات و مسائل اجتماعی قطعا تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ایذه، مراد شمولی در نشست معتمدین با شورای تامین شهرستان ایذه، اظهار کرد: نقش شما ریش سفیدان در حل مشکلات و مسائل اجتماعی قطعا تاثیر گذار است و شما بزرگان می توانید با همکاری و همفکری با مجموعه ی نیروی انتظامی و دادستانی ما را در حفظ آسایش و امنیت شهرستان ایذه یاری کنید.

وی در ادامه گفت: دو نعمت مهم داریم، یکی سلامت و دیگری امنیت است که شاید امنیت مهم‌تر از سلامت باشد، چرا که اگر تمام دنیا را داشته باشید اما امنیتی نباشد ارزشی نخواهد داشت و جا دارد از نیروی انتظامی در بحث برقراری نظم و امنیت در ایذه تقدیر و تشکر کنیم.

شمولی در مورد تیراندازی در مراسمات عزاداری، گفت: تیراندازی در مراسمات یک آسیب بزرگ اجتماعی است، اسلحه در قوم بختیاری قبلا نمادی از شجاعت و مبارزه با استعمار بود اما متاسفانه امروزه بلای جان مردم شده است که در حال حاضر جمع آوری آن سخت شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با پیشنهاد مسئول اطلاعات ایذه قرار شد میثاق نامه‌ای با امضای بزرگان هر طایفه‌ای تنظیم شود که دیگر اسلحه‌ای در هیچ مراسمی چه شادی و چه غم استفاده نشود و اگر مواردی مشاهده شد به شدت برخورد خواهیم کرد و مجازات سنگینی برای آن شخص در نظر خواهیم گرفت.

دادستان ایذه سپس با بیان اینکه مواد مخدر ، مادر بسیاری از جرائم است افزود: در ایذه مواد مخدر فراوانی وارد می شود که انتظار می رود در این مورد همکاری با نیروی انتظامی داشته باشید . مواد مخدر، مادر بسیاری از جرائم است که اکثر سرقت و دزدی‌هایی که انجام می گیرد تنها عامل آن اعتیاد است.

شمولی در مورد  آمار خودکشی در ایذه گفت: متاسفانه در بحث خودکشی در استان، رتبه اول و در کشور رتبه سوم  داریم که باز مهم‌ترین عامل آن، مواد مخدر است و بخشی دیگر آن اهمیت دادن به برگزاری مراسم برای فردی که خودکشی می کند که این امر نه بلکه مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث تشویق شدن جوانان به اینکار نیز می شود.

مراد شمولی دادستان ایذه در پایان صحبت های خود اشاره ای به فضاهای مجازی، وارد کردن و استفاده زیاد مشروبات کرد و افزود: در این مواردی که به آن اشاره شد، اقداماتی در حال انجام است که به زودی با این عوامل آن برخورد شدیدی خواهیم کرد.

نظرات() 

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : Alireza Ayatollahi ( Tehran.Iran ( علی رضا آیت اللهی ( ایران.تهران )

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان


← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :